El 16 de juny del 1997 va entrar en funcionament l’Euromed, el tren de velocitat alta adaptat a la via de la xarxa general de RENFE, entre Alacant i Barcelona, un segment del Corredor Mediterrani de 523 km.

El trajecte comprén les estacions Barcelona-Sants, Tarragona, Castelló de la Plana, València-Joaquim Sorolla i Alacant-Terminal. El novembre del 2016 es va afegir, com a resultat de les protestes pels problemes de la línia de Rodalia R16, una estació a l’Aldea (el Baix Ebre), en principi de caràcter provisional.

El tren circula amb dos caps tractors als extrems i huit vehicles remolcats. Pot arribar a una velocitat màxima de 225 km/h, tot i que la velocitat mitjana real és d’uns 120 km/h. L’aspecte exterior és similar al de l’AVE, però amb els distintius corporatius de Grans Línies.

En aquell 1997, alhora que el referent era l’AVE Madrid-Sevilla, amb 350 km/h, es venia aquest tren com un germà menor que podia arribar als 225 km/h. Tanmateix, la velocitat mitjana comercial es va quedar en 107,4 km/h, menys de la meitat (i fins i tot en alguns trams no superava els 75 km/h). El mateix va passar amb el temps de connexió, ja que el temps entre València i Barcelona que s’anunciava llavors era de 2 hores i 57 minuts. A conseqüència dels retards i contratemps que han tingut aquests trens, els usuaris han arribat a patir calvaris d’unes 6 hores.

En realitat, l’Euromed és el succedani de l’AVE per als valencians i catalans. Des del 2020, tarda 2h 35 minuts mentre l’AVE València-Madrid, que va a 240 km/h, tarda 1h 38 minuts. El tren que havia de ser la referència per a connectar els valencians i els catalans mentre s’esperava l’AVE, ha anat decebent en la mateixa mesura que no ha parat de créixer en usuaris i rendibilitat.

L’Euromed pretenia trencar l’estructura radial amb la qual es dissenyaven les grans comunicacions a l’Estat, però la realitat és molt diferent. Encara està molt lluny de la comoditat de la comunicació radial a la qual dona preferència l’estat espanyol.

Més notícies
Notícia: L’Ajuntament de Dénia veta l’aplec per l’abolició del decret de 1707 al castell
Comparteix
La Comissió Proabolició del Decret Castellà de Conquesta del 1707 denuncia que se’ls impedeix fer l’acte polític en aquest lloc emblemàtic i els remeten a la plaça Jaume I
Notícia: “On estaves, Mazón?”, el clam de Compromís que interromp el ple de Les Corts
Comparteix
Suspenen la sessió 10 minuts per una protesta de la coalició amb cartells
Notícia: No és municipalisme això de què vosté em parla 
Comparteix
OPINIÓ | "L'ús de llocs comuns en la proclamació d'independència política respecte als grans partits xoca frontalment amb la trajectòria dels principals líders polítics que encapçalen aquesta nova estructura supralocal que arreplega aquells partits locals sense estructura supramunicipal."
Notícia: Espanya és una democràcia d’alta qualitat? 
Comparteix
"La dissonància entre les altes expectatives que provoca el capitalisme actual i la realitat que n’ofereix a la majoria genera frustració, d’on poa l’extrema dreta."

Comparteix

Icona de pantalla completa