Les alumnes Sofía Monleón i Banina Mouloud, de l’IES Francesc Ferrer i Guàrdia de Benimaclet, a la ciutat de València, han rebut aquest cap de setmana el primer premi per un treball sobre la repressió franquista en la categoria d’Arts i Humanitats dels Premis Sapiència, organitzats per les universitats valencianes de la xarxa Ruvid i la Conselleria d’Educació.
El treball, «Donaveu – Repressió franquista contra les dones a València: silenci, memòria i didàctica», ha estat tutoritzat per Andreu Romero i Aina Sebastián, professors de Geografia i Història a l’institut i dut a terme durant el curs 2023-24, quan les alumnes cursaven 4t d’ESO.
Aquesta investigació s’ha realitzat per «donar veu i conèixer la història de les dones que van patir la repressió franquista a València». Principalment, s’ha explorat com va ser la repressió específica que van patir, quina memòria s’ha fet d’aquesta i com es treballa a les aules.
Metodologia
Les alumnes han emprat una metodologia de disseny qualitatiu que ha combinat anàlisi documental (bibliogràfic, material i d’espais de memòria) amb entrevistes semiestructurades a experts universitaris i familiars de les víctimes i enquestes exploratòries a l’alumnat de secundària.
«La investigació ha revelat que la repressió franquista contra les dones és un tema que sí que està ben estudiat al món acadèmic, però que encara és una memòria silenciada a la societat i poc present a les aules», expliquen les alumnes premiades a través d’un comunicat. Per aquest motiu, «hem inclòs l’elaboració d’una situació d’aprenentatge sobre aquesta repressió i la seua memòria, la qual hem implementat i hem avaluat amb l’alumnat de 4t d’ESO per demostrar que és una eina útil per a divulgar i millorar els seus coneixements sobre aquesta temàtica», han afegit.
Resultats
En primer lloc, l’estudi ha confirmat que els familiars i les expertes tenen opinions molt semblants respecte a la repressió que van patir les dones, incloent-ne la imposició d’un silenci social i familiar, així com el seu paper com a guardianes de la memòria.
En canvi, així com al món acadèmic s’assegura que es va començar a estudiar el tema ben prompte, els familiars defensen que «arribem massa tard». Tanmateix, tots els entrevistats donen especial importància a la necessitat d’incloure aquest tema en l’educació i que arribe als joves.
Després de l’anàlisi dels llibres de text de 2n batxillerat i 4t de l’ESO s’ha pogut observar, pel que fa als llibres de 4t, que en totes les editorials analitzades les dones només estan incloses en annexos o mencions perifèriques.
Aquest fet reforça la confirmació de les conclusions derivades de l’anàlisi de les enquestes exploratòries a l’alumnat: de manera general, els coneixements sobre la repressió que van patir les dones i el seu paper són menors en comparació amb allò que l’alumnat coneix sobre Franco i la dictadura.
En canvi, s’ha arribat a la conclusió que els joves s’interessen per aquesta part de la història, consideren que és important per a la societat i, per això, opinen que cal incloure-la en el temari.
El projecte ha rebut també el reconeixement del públic, que podia votar els vídeos explicatius dels 30 finalistes, ja que ha quedat segon en votacions i ha sigut el que més visualitzacions úniques ha assolit.
D’aquesta manera, segons destaca el seu tutor Andreu Romero, «hem assolit els dos objectius que ens hem plantejat. D’una banda, despertar la vocació científica i el potencial investigador de les nostres alumnes i, de l’altra, donar veu a les dones i a les seues famílies que varen patir la repressió d’una dictadura llarga i cruel. Com a resultat, hem contribuït a valorar la democràcia i el respecte pels drets humans».
Tant Aina Sebastián com Andreu Romero han decidit donar els diners del premi a l’Associació Arqueoantro perquè «continuen endavant amb la tasca d’impulsar l’estudi i la difusió dels coneixements sobre les víctimes de la Guerra Civil i de la repressió franquista, així com la investigació, exhumació i identificació de les víctimes».
Sapiència és una iniciativa conjunta de la Xarxa d’Universitats Valencianes per al foment de l’R+D+I (RUVID) i la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació de la Generalitat Valenciana que té per objectiu despertar vocacions científiques entre els joves estudiants del País Valencià a través de la convocatòria de premis a projectes d’investigació duts a terme per estudiants de 4t d’ESO i Batxillerat.