Plataforma per la Llengua ha obert canal a TikTok, la xarxa social líder entre els menors de 18 anys i en expansió a totes les franges d’edat, per combatre la catalanofòbia que existeix en aquesta plataforma i fomentar l’activisme lingüístic entre els més joves. L’entitat ha posat en marxa un canal a TikTok gràcies al finançament obtingut a través d’una campanya de micromecenatge i té com a objectiu crear nous continguts en català.
Els primers creadors de contingut que han aportat el seu talent al canal són Andrea Flaisser i Shalana, Loren Muñoz i el duet Araendonen. Aquests continguts són només una xicoteta mostra del que està per vindre: des de reptes i concursos fins a la difusió de coneixements sobre el català i altres llengües del món, passant per activitats relacionades amb l’activisme lingüístic i la tasca de l’entitat.

Plataforma per la Llengua es compromet a fer unes tres publicacions a la setmana amb un llenguatge adaptat a l’estil de TikTok i amb un to informal per a captar l’atenció del públic jove. Tots els vídeos tindran subtítols perquè es puguen veure sense so i en qualsevol espai públic. Per a aprofitar les tendències del moment, els vídeos s’adaptaran constantment a les novetats de la plataforma, ja que el contingut que s’ajusta a les tendències és més visible per l’algoritme de TikTok.
TikTok és la xarxa social més popular entre els joves, però també està guanyant terreny entre altres grups demogràfics, amb un creixement del 255% des del 2020. A més, molts adults menors de 30 anys utilitzen la plataforma per a la seua informació diària, la qual cosa la converteix en una eina essencial per a l’entitat en la seua tasca de promoure el català. La presència de contingut català de qualitat és fonamental per contrarestar la catalanofòbia que sovint prolifera a la xarxa, ja que molts joves utilitzen TikTok com a font d’informació i cercador.
Campanya de micromecenatge
L’inici d’aquesta iniciativa a TikTok ha estat possible gràcies als quasi 30.000 euros recaptats en la campanya de micromecenatge d’aquest estiu, dirigida a potenciar el català a les xarxes socials i, en particular, a crear aquest canal de TikTok. A més, l’entitat ha reforçat el projecte d’El Mood, una revista digital destinada als joves del País Valencià.
L’ús de la llengua entre els joves és una qüestió de vital importància per a la salut del català. Segons dades recents, només un 12,1 % dels joves de Catalunya utilitzen habitualment el català en la seua comunicació diària. Tan sols 1 de cada 10 illencs manté el català quan algú els respon en castellà. I menys de la meitat dels habitants de la zona valencianoparlant del País Valencià utilitzen en alguna ocasió el valencià amb els amics.
Per això, és essencial que el català sigui present més enllà de l’àmbit educatiu i es converteixi també en llengua d’oci i socialització per garantir la seua continuïtat en el futur.