El director del Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC) de València, José Luis Pérez Pont, ha anunciat que, finalment, no recorrerà la sentència que el condemna al pagament d’una multa de 1.080 euros per un delicte lleu de danys imprudents en el patrimoni per aprovar la intervenció amb grafitis del duo d’artistes PichiAvo a les parets del claustre renaixentista del centre.
«Després de sospesar-ho molt, he decidit no recórrer. No perquè estiga d’acord amb la sentència, que acate al mateix temps que discrepe obertament, sinó perquè vista la irrellevància de l’assumpte en qüestió no continuaré dedicant-hi el meu temps, ni sembla raonable que l’administració de justícia continue invertint uns recursos que tant necessita per a qüestions de més importància», argumenta en un missatge difós a través de les seues xarxes socials.
«El meu temps i la meua energia són més útils posats a la disposició del treball que amb tanta obstinació i tan bons resultats estem desenvolupant des d’abril del 2016 al CCCC i el Consorci de Museus», afirma el gestor cultural.
Pérez Pont assenyala que continuarà treballant per la cultura valenciana, «que és l’important». I conclou: «És fonamental garantir l’expressió lliure de l’art, amb una mirada oberta, transgressora i heterodoxa. Les societats que no avancen estan condemnades a retrocedir».
Els fets es remunten a febrer del 2019, quan el duo d’artistes PichiAvo -autors de la falla municipal d’aqueix any-, acompanyats la TFK Crew, van intervindre el claustre renaixentista del Centre del Carme, creant un grafiti de quasi 1.000 metres quadrats com a avançament de l’exposició «Evreka», que es va inaugurar aquell any a l’espai cultural. La resolució del jutjat, que es va conéixer a principis de mes, li imposa una multa de 1.080 euros.
Una tasca «absolutament inqüestionable»
Des de l’administració s’ha expressat el suport a la tasca de Pérez Pont al capdavant del CCCC i del Consorci de Museus. «Des del punt de vista de la Conselleria el suport a José Luis és absolutament inqüestionable, i no només de la Conselleria, sinó que en les últimes setmanes hi ha hagut una mobilització de la societat civil i moviments artístics manifestant-li el seu suport, per tant, no podem deixar d’estar al seu costat», indicava recentment el secretari autonòmic de Cultura, Ximo López.
Un exemple és l’Associació valenciana de crítics d’art, que ha valorat «la introducció de nous llenguatges contemporanis dins dels espais culturals, com és el cas del grafiti, que forma part de la nova narrativa artística en l’àmbit mundial i que abans ja s’ha fet amb altres moviments amb caràcter provocatiu, com per exemple el Dadá, el Povera o el Bodi Art».
També el Comité Arts Escèniques, APCCV, APDCV, AVED, Advaem, AAPV, AVEET, Gestió Cultural, Avetid, FETI, Protea i Proart han subscrit el «Manifest en defensa de l’actual gestió de “bones pràctiques” al CCCC. Per una cultura participativa i comunitària» en el qual sostenen que «trobar una gestió cultural que reunisca totes i cadascuna de les qualitats» d’un gestor «podria resultar una rara avis, però en aquesta ocasió en particular, si parlem de l’actual gestió del CCCC, és una realitat de bon fer, un exemple de bones pràctiques».