El fins ara director gerent del Consorci de Museus i del Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC), José Luis Pérez Pont, destituït aquest dimarts del seu càrrec, ha denunciat que la decisió constitueix “un atac innecessari”, ja que, segons ha argumentat, el vicepresident de la Generalitat Valenciana i conseller de Cultura, Vicente Barrera, com a president del Consorci, “té la prerrogativa, ometent lògicament el manual de bones pràctiques, de proposar la destitució”, però, “en compte de plantejar-ho honestament, ho ha fet a traïció i amb filtracions a la premsa, que ataquen” la seua professionalitat.

En un comunicat, Pérez Pont –que va accedir al lloc el 2016 mitjançant una convocatòria pública– ha expressat que lamenta “profundament” aquest atac “tan injust” a la seua “honorabilitat i professionalitat”, així com que totes dues entitats “es vegen exposades públicament a escàndol per les persones que tenen la màxima responsabilitat sobre ell, encapçalats pel president del seu Consell General”, Vicente Barrera.

A més, ha assegurat que sota els governs del Botànic havia treballat “amb llibertat, independència i sense ingerències polítiques”, una cosa que en l’actualitat “començava a no succeir”.

En aquest sentit, ha asseverat que en “cap moment” en els últims quatre mesos se li ha plantejat des del departament que dirigeix Barrera “cap de les qüestions que hui han sigut utilitzades com a excuses per a la destitució”. Cultura ho ha atribuït a “irregularitats i mala praxi” en la seua gestió.

“No hi ha hagut cap diàleg sincer amb mi des de l’equip de la Vicepresidència, sinó en tot cas paraules de reconeixement i felicitació mentre es preparava aquest atac, que és un colp al model de gestió professional, independent i en llibertat de la cultura”, ha continuat Pérez Pont.

“Accions legals oportunes”

Per això, ha indicat que en la reunió d’aquest dimarts del Consell General del Consorci ha manifestat la seua “disconformitat” amb la deatitució “en els termes en els quals s’ha plantejat”, al mateix temps que ha avançat que es reserva “el dret d’emprendre les accions legals oportunes”.

“Al final, l’important és el treball fet durant aquests últims set anys i mig, en la promoció de l’art contemporani valencià, en la dinamització dels espais museístics del Consorci de Museus, amb el CCCC com a vaixell almirall, en el suport a artistes emergents i en el desenvolupament de projectes artístics diversos, inclusius i transformadors. Un treball que és àmpliament reconegut per tot el sector cultural valencià i també a nivell nacional i internacional”, ha exposat.

“Democratització de l’art”

En aquesta línia, ha reivindicat que ha treballat i que “continuarà treballant” per “la democratització i l’accessibilitat de l’art i la cultura”, perquè “només des de l’amor som capaços de transformar la realitat”. “Els polítics estan de pas, els professionals hem vingut per a quedar-nos”, ha remarcat.

Pérez Pont ha recordat que va ser seleccionat a través d’una convocatòria pública per a dirigir el Consorci i el Centre del Carme a l’abril del 2016. Llavors, ha assegurat, es va trobar “amb una institució atròfica tant en la seua gestió econòmica i administrativa com a mancada de missió pel que fa a l’artístic i cultural”.

Després de cinc anys, el seu contracte es va renovar en 2021, “conforme al que s’estableix en la convocatòria” i en haver-se avaluat els objectius reeixits i amb un nou projecte de gestió per al període 2021-2026.

“Resultats incontestables”

Per això, ha lamentat que aquest dimarts “es trunca abruptament un projecte amb el qual durant aquests set anys i mig” ha desenvolupat “un nou model de gestió cultural pública que va més enllà de la cultura gurmet per a especialistes”, amb el propòsit de “incorporar als públics en el gaudi de l’art i les expressions culturals del nostre temps”.

“Els resultats, de sobres ja coneguts, són incontestables”, ha defensat, per a seguidament incidir que una de les seues prioritats durant aquest temps ha sigut “treballar estretament amb els sectors culturals del territori i teixir xarxes amb els agents socials més variats”. “Defense i crec en la cultura que emergeix de la base de la societat, donant-li des de la institució el suport i la visibilitat que tant de talent mereix”, ha assenyalat.

“L’agitació cultural s’ha convertit en el segell que identifica aquesta nova manera de fer, traspassant davanteres i convertint-se en un model d’èxit, perquè fa costat als professionals alhora que atén les necessitats culturals de la població d’un mode innovador, inclusiu, divers, respectuós amb les diferències i enfortidor de les capacitats crítiques, a nivell individual i col·lectiu”, ha manifestat Pérez Pont.

“Fa dècades que lluitem per l’aplicació de les bones pràctiques en el sector cultural, i especialment en l’àmbit dels museus i institucions culturals, per a garantir el funcionament professional de les mateixes i la no ingerència partidista”, ha finalitzat.

Comparteix

Icona de pantalla completa