La “terreta” era la forma entranyable amb què els valencians ens referíem al nostre país. “La millor terreta del món”. Amb el temps, però, s’ha convertit en un símbol de les dificultats que tenim per autoanomenar-nos. “Comunitat Valenciana” és un nom lleig i artificial, fins i tot pels seus defensors. “País Valencià” està massa connotat i genera conflictes, deixar-ho en un simple “València” és confús i exclou alacantins i castellonencs… així fins que la “terreta” passa a ser una denominació familiar a pràcticament el nom oficial d’aquest país de nom prohibit.

Tota una declaració d’intencions, doncs, que la companyia Temple de Vesta haja titulat la seua reflexió sobre el (mal)tracte que ha rebut el patrimoni cultural valencià, material i immaterial, al llarg de les últimes dècades, precisament com “La Terreta. Tot un caos per estimar”.

Presentada com una peça d’autoficció, aquesta obra de teatre parteix de les experiències de diferents generacions d’una família del Cabanyal i altres testimonis d’arreu del nostre territori per posar context al caos de la identitat valenciana, amb marcades notes d’humor i de teatre documental.

“Aquesta peça parla de cultura, societat i identitat. Pretén donar veu a totes aquelles persones que lluiten cada dia al País Valencià per mantenir viva la seua cultura i tradició malgrat sofrir durant dècades, i encara a dia d’avui, les conseqüències d’una transició democràtica on no se’ls va tenir en compte com a poble i es va treballar de valent per diluir la forta identitat que té la societat valenciana”, expliquen des de la companyia en la descripció de la seua obra.

També alerten que la proposta “va més enllà del territori valencià”, ja que hi ha una denúncia social sobre “temàtiques que afecten tots els pobles que viuen dins d’un sistema capitalista”. “Molts dels problemes socials són estructurals i conseqüència del sistema –continuen-, com ara: l’explotació dels recursos naturals de forma poc sostenible, el turisme en un món globalitzat, el medi ambient, l’especulació immobiliària, la discriminació de les llengües minoritàries, i un llarg etc”.

Una escena de l’obra “La Terreta. Tot un caos per estimar”

La Màquina Teatre

“La Terreta. Tot un caos per estimar” es podrà veure en dues úniques funcions La Màquina Teatre de València el 31 de maig i l’1 de juny.

El projecte –tant l’obra com la companyia- va nàixer gràcies a la convocatòria del festival Cabanyal Íntim del 2022, un festival que durant més d’una dècada va gastar el teatre com a ferramenta de denúncia social, reflexió col·lectiva i cohesió comunitària.

La primera versió va ser una peça breu de 30 minuts titulada “La Terreta. Teoria del caos”. L’acollida per part del públic valencià i del sector va ser molt bona, i va permetre accedir a una ajuda a la creació per part del Teatre Círculo de Benimaclet per convertir-la en un espectacle de llarga durada que, després de ser representat amb èxit a Barcelona, arriba a València.

Més notícies
Notícia: La Marcel omplirà de nou els carrers de l’Eliana amb teatre, circ i dansa
Comparteix
El festival celebrarà la seua novena edició del 9 a l’11 de maig amb tretze espectacles gratuïts de teatre, circ, dansa i música als carrers de l’Eliana
Notícia: La deriva del món contemporani al centre de la Mostra de Teatre d’Alcoi
Comparteix
Del 26 al 29 de maig, se celebra la 34a edició de la Fira d’Arts Escèniques del País Valencià a la capital de l'Alcoià
Notícia: Quartell torna a convertir-se en epicentre del teatre amateur i en valencià
Comparteix
Vint anys ininterromputs de teatre
Notícia: À Punt no emetrà la gala dels Premis d’actors i actrius valencianes
Comparteix
Sindicat Actors i Actrius Professionals Valencians considera que es tracta d'una “decisió política"

Comparteix

Icona de pantalla completa