El relator especial de l’ONU per als afers de les minories, Fernand de Varennes, ha expressat públicament «preocupació» per la compatibilitat de les sentències judicials en contra de l’educació en valencià amb la legislació internacional. Pel relator, poden suposar una «greu tendència per al grup lingüístic minoritari valencià en limitar l’educació en llengua valenciana».
L’escrit fa referència a les sentències del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) on es prohibeix a la pràctica el model d’immersió lingüística i s’obliga a introduir el castellà com a llengua vehicular i a impartir un mínim del 25% de les classes en aquesta llengua. Unes sentències que també han afectat el model valencià, en obligar a la llei de plurilingüisme a introduir també aquest mínim de 25% d’hores en castellà per evitar la seua derogació, siga quina siga la voluntat de la comunitat educativa.
«Reduint l’ús de la llengua catalana en l’exitós programa d’immersió a Catalunya es podria córrer el risc que els nens i alumnes d’entorns castellanoparlants no aprengueren bé el català, per ser una llengua minoritària. Com que el castellà és la llengua majoritària al país, el seu ús quotidià i la seua exposició ja estan garantits i són privilegiats», afegeix la resolució de Varennes.
Segons detalla el relator en una resposta del 13 d’octubre, en els últims anys «la interpretació judicial i altres esdeveniments han provocat, en general, un augment dels obstacles en l’ús de les llengües minoritàries en una sèrie de serveis públics». De Varennes ho ha expressat en una resposta que s’ha fet pública aquest dimecres a una qüestió plantejada per set organitzacions de la societat civil com la Fundació Escola Valenciana i la Plataforma per la Llengua –a més de l’associació Sine Qua Non, el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans, Language Rights, USTEC-STEs i la Intersindical-CSC- que es van unir per informar-lo sobre les sentències dels tribunals contra la immersió lingüística.
El relator recorda que el model d’aprenentatge del català ha estat considerat com a «molt exitós per la UNESCO i altres comentaristes internacionals». «Les dades aportades indiquen que els nens del programa d’immersió en català tenen la mateixa competència en castellà, matemàtiques i altres matèries acadèmiques que els nens escolaritzats en castellà, a més d’assolir la competència en la llengua minoritària catalana», detalla.
En aquest sentit, Fernand de Varennes demana al govern espanyol quines mesures té previst prendre per corregir les incoherències de les sentències judicials respecte de les normes internacionals de drets humans i li sol·licita que li indique en quina mesura els estudiants de les zones catalanoparlants continuaran rebent l’ensenyament en llengua valenciana i hi estaran exposats per poder utilitzar aquesta llengua en la seua vida pública. Així mateix denuncia que la Constitució Espanyola no s’ha adaptat als instruments internacionals i continua passant per alt les discriminacions lingüístiques.

Sense resposta
L’estat espanyol tenia un termini de 60 dies per donar una resposta, però a dia de hui no hi ha cap constància que ho haja fet. Amb tot, de Varennes li demana que adopte «totes les mesures necessàries per a protegir els drets i llibertats de les persones mencionades». «Podré expressar públicament la meua preocupació en un futur pròxim, ja que considere que les informacions rebudes són prou fiables per a indicar que existeix un assumpte que justifica una atenció immediata», avança. En aquest sentit, considera que l’opinió pública ha de ser informada sobre les implicacions potencials relacionades amb les al·legacions mencionades.