L’Institut d’Ensenyament Secundari (IES) Les Llomes d’Alacant, ubicat al barri de Joan XXIII, un dels més vulnerables de la ciutat, s’ha expressat contra la consulta de la llengua base a través d’un comunicat aprovat per 62 vots contra 13 al claustre.
En concret, des d’aquest institut critiquen la consulta que emana de la llei de «llibertat educativa» perquè consideren que «no garanteix cap llibertat a les famílies». Segons argumenten, «la votació només servirà per marcar percentatges en cursos, grups desiguals en un mateix centre i nivell educatiu, en els quals es posarà l’alumnat (no necessàriament en la llengua que hagen triat els progenitors, perquè es creen borses d’alumnat que no cabran en l’opció triada i aniran obligatòriament on tinguen lloc)».
A més, recorden que amb la llei i amb la consulta «les famílies no poden conèixer l’oferta de cada centre ni triar per línia pedagògica o lingüística prèviament al procés de matriculació».
Més arguments
Des de l’institut també lamenten que «l’administració fa deixadesa de funcions», ja que «les famílies no tenen la formació ni la informació necessària per a conèixer les implicacions de la tria en el futur acadèmic, laboral i social dels seus fills i filles». Recorden, també, que la llei «lleva tota veu i vot per decidir-ho als claustres, com a especialistes en ensenyament, i als consells escolars, màxims òrgans de govern dels centres».
A més, critiquen que la consulta «planteja molts problemes logístics i organitzatius als equips directius, per exemple pel que fa a la continuïtat de programes com la Xarxa Llibres».

El rebuig a aquestes mesures es deu, també, al fet que «no tenen fonament pedagògic», en tant que «la nova legislació no contempla la situació de minorització històrica del valencià, la presència desigual en la nostra societat de les dues llengües, etc.», i asseguren que la llei «tindrà efectes perjudicials sobre l’alumnat des del punt de vista del plurilingüisme i de la competència comunicativa en valencià».
Recorden també que és des dels centres que coneixen la realitat lingüística dels barris en què estan, i en aquest sentit donen la raó a les institucions acadèmiques, sindicats, associacions de mares i pares d’alumnes i entitats, que defineixen la mesura com a «segregadora, no inclusiva i permetrà que bona part dels futurs ciutadans valencians no aprenguen una de les dues llengües cooficials».
Finalment, des d’aquest institut d’Alacant interpreten que la llei «contradiu diversos textos legals de rang superior», ja que no segueix el que s’estableix a la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià per «no garantir mesures compensatòries per la presència desigual del valencià i del castellà i impedeix assolir coneixements similars de les dues llengües oficials en acabar les etapes de secundària i batxillerat». També esmenten el retrocés lingüístic que imposa aquesta llei en els centres de les comarques castellanoparlants i consideren que la llei «no respecta la protecció que preveu la Constitució espanyola per a les llengües espanyoles».