El Col·lectiu de Graduats i d’Estudiants de Filologia Catalana ha emès un comunicat –que ha ajudat a difondre el Sindicat de Treballadors i Treballadores de l’Ensenyament del País Valencià (STEPV)– en què expressen el seu malestar per l’elevada competència que troben a l’hora d’accedir a la borsa per a poder exercir com a mestres de valencià.
Segons expressen, actualment els graduats en Filologia Catalana tenen davant 207 titulacions –tant graus com llicenciatures– que poden accedir a la seua especialitat amb un C2, «sense tindre en compte moltes vegades la relació» que els seus estudis «tenen amb la llengua i la literatura valencianes». A més, el requisit d’haver cursat assignatures de literatura sí que s’especifica, diuen, en la llista per a accedir a l’ensenyament de l’assignatura de Llengua i Literatura Castellana. En el cas de l’assignatura de Valencià els condicionants són menors i els especialistes, els llicenciats en Filologia Catalana, tenen més competència.
Conseqüències
«Òbviament, el fet que puguen accedir a ser professors de valencià titulacions de caire tan divers, no ens afecta només als filòlegs que no podem treballar de la nostra professió, sinó també a l’altra cara de la moneda i futur de la societat: els estudiants. Que l’alumnat tinga docents que no estan especialitzats en llengua i literatura repercuteix, en conseqüència, en els seus drets i en la qualitat educativa que reben per part del sistema públic», indiquen.

Per tot això, demanen que els aspirants a l’ensenyament de valencià en els centres educatius tinguen uns requisits equiparables a la resta de filologies, en les quals «només hi poden accedir graus i llicenciatures filològiques i de traducció». Com a exemple, davant les 207 titulacions que poden impartir l’assignatura de Valencià, en altres assignatures com la de Castellà hi poden accedir 57 titulacions. En el cas de l’Anglès en són 35 i del Llatí una vintena.
El col·lectiu també demana tindre prioritat davant titulacions que no són d’àmbit filològic en el procés de difícil cobertura. «A més, creiem que el problema actual té un rerefons general pel que fa al sistema d’adjudicacions, perquè el fet de no poder accedir-hi directament mitjançant una borsa oberta com fan altres comunitats autònomes, tanca les portes als mestres i professors de qualsevol especialitat. Entenem que les condicions actuals conviden a l’èxode dels docents valencians», lamenten.