Un total de deu produccions amb participació valenciana –tres llargmetratges de ficció, dos documentals i cinc curtmetratges– es presenten al Festival de Cinema de Màlaga, que se celebra del 10 al 19 de març de 2023.
La Conselleria de Cultura, a través de l’Institut Valencià de Cultura (IVC), promou la participació dels professionals i les produccions de l’audiovisual valencià tant en les diverses seccions competitives del certamen com en el MAFIZ (Màlaga Festival Industry Zone), la zona d’indústria del festival andalús.
A més de donar suport a les deu produccions valencianes que es presenten en les diverses seccions del festival, l’IVC i À Punt Mèdia disposen aquest any d’un estand propi dins del MAFIZ perquè les empreses audiovisuals valencianes puguen promocionar o vendre les seues produccions en el mercat malagueny.
El director adjunt d’Audiovisuals i Cinematografia de l’IVC, Francesc Felipe, destaca, en un comunicat, «la qualitat i diversitat de les deu produccions amb participació valenciana que es projecten en les diverses seccions competitives del Festival de Màlaga». També ha assenyalat que «Cultura de la Generalitat reforça la seua presència en aquesta edició del festival amb un espai propi dins del mercat de MAFIZ, compartit amb la televisió pública valenciana». «L’IVC i À Punt Mèdia estrenyen d’aquesta manera els seus llaços de col·laboració perquè l’audiovisual valencià tinga en MAFIZ un punt de trobada i una plataforma de promoció de les seues produccions i del treball dels seus professionals», agrega.
Finalment, Francesc Felipe ha recordat que «des de l’IVC volem contribuir perquè l’audiovisual valencià puga aconseguir acords de coproducció i finançament amb altres països i comunitats autònomes per als seus projectes cinematogràfics, així com donar a conèixer la variada oferta de produccions valencianes recents entre els agents de vendes, distribuïdors i inversors internacionals que acudeixen d’arreu del món».
Per la seua part, el director general d’À Punt, Alfred Costa, ha subratllat «la bona sintonia amb l’IVC en matèria de promoció de l’audiovisual, que permet que cada any la presència de produccions valencianes en aquest festival siga de major quantitat i qualitat». «Compartim l’objectiu de retindre el talent valencià i impulsar continguts que ens projecten al món des de la nostra identitat», ha asseverat.
L’audiovisual valencià serà present a la 26a edició del Festival de Màlaga amb 10 produccions que es podran veure en les diferents seccions del festival. Dels cinc llargmetratges amb participació valenciana que es presenten, tres són de ficció i dos són documentals.
En l’apartat del curtmetratge, han estat seleccionats tres de ficció i dos d’animació. Quatre de les deu produccions que es presenten compten amb ajudes de l’IVC. En la Secció Oficial de llargmetratges a competició figura Matria, dirigida per Álvaro Gago i coproduïda per la valenciana Maria Zamora per a Elàstica Films.
També en la Secció Oficial a concurs es projecta Unicorns, dirigida per Àlex Lora i coproduïda pels alacantins Miguel Molina i Adan Aliaga per a Jaibo Films.
Dins de la secció Màlaga Premiere, projeccions especials fora de concurs de la Secció Oficial, figura Kepler Sexto B, dirigida per Alejandro Suárez Lozano i coproduïda per la valenciana Lina Badenes per a Turanga Films.
Dins de la Secció Oficial de Documental participa Yo tenía una vida, dirigit per Octavio Guerra i produït per la valenciana Calibrant Produccions.
En la Secció Oficial de Curtmetratges de Ficció figura Se nos hizo de noche, dirigit per Jorge Cantos i produït per la productora valenciana Mammut Films. També competeix Robots, dirigit i produït per César Tormo.
Pel que fa a la Secció Oficial de Curtmetratges d’Animació, figura Chimborazo, dirigit per Keila Cepeda i produït pel màster en Animació de la Universitat Politècnica de València. Chimborazo forma part del segon volum del catàleg de promoció estatal i internacional del curt valencià Curts 2022, editat per l’Institut Valencià de Cultura.
En aquesta mateixa categoria participa 1996, dirigit per Ramón Mascarós i produït per Carlos Escutia per a Primer Frame. En l’apartat de llargmetratges de la secció Afirmando los derechos de las mujeres es projecta el documental Mujeres sin censura, dirigit per Eva Vizcarra i coproduït pel suecà Kiko Martínez per a Nadie es perfecto. Guanyador del Premi Berlanga al millor documental en l’última edició dels Premis Berlanga, Mujeres sin censura compta amb les ajudes a la producció de l’IVC i la participació d’À Punt.
Dins de l’apartat Mujeres de cine, mujeres en escena, de la secció Afirmando los derechos de las mujeres, es projecta el curtmetratge documental La butaca de la puta, dirigit per la valenciana Mar Navarro i produït per Inquieta Films.
A més, els professionals valencians tornen a estar presents amb les seues produccions en MAFIZ, la zona industrial del Festival de Màlaga, que enguany se celebra del 13 al 17 de març.
Enguany es presenten huit produccions valencianes en les diverses seccions de MAFIZ: quatre llargmetratges, dos documentals i dos curtmetratges dins de les projeccions per a professionals de MAFIZ es presenta Quan no acaba la nit, dirigit per Òscar Montón i produït per Audiovisuals Morvedre i Dacsa Produccions. També està present el documental Montesinos. Les altres cars del mite, dirigit per la valenciana Laura Grande i produït per Estrela Audiovisual.
Dins de la secció Màlaga Work in Progress es presenta Les vacances de Mara, dirigit per Elena Escura i produït per Giovanna Ribes per a Tarannà Films. També es presenta Lo carga el diablo, dirigit per Guillermo Polo i produït por Los Hermanos Polo Films.
Dins la secció Next From Spain de MAFIZ participa Tú no eres yo, dirigit per Marisa Crespo i Moisès Romera i produït per Proyecta Films, així com el documental Mariscal, dirigit per Laura Grande i produït per Estrela Audiovisual.
A Màlaga Short Corner, un nou espai per a la promoció, difusió i distribució dels curtmetratges més recents i rellevants de la indústria estatal, es presenta Una terapia de mierda, dirigit per Javier Polo i produït per Cosabona Films, Los Hermanos Polo, Wise Blue Studios i Inaudita Films.
També acudeix a aquest nou espai el curt d’animació Todo está perdido, dirigit per Carla Pereira i Juanfran Jacinto i produït per Mammut Films, Mansalva Films i Inaudita Films.
Dins del cicle de conferències per a professionals d’aquesta edició de MAFIZ, el director i guionista Juanjo Moscardó participarà en una taula redona sobre nous models de finançament per al món audiovisual, amb l’aparició de les criptomonedes, els NFT i la tecnologia Blockchain. També parlarà de la seua experiència com a productor del documental BullRun, dirigit per Ana Ramón Rubio, la primera pel·lícula de la història finançada en menys de 24 hores mitjançant els tokens.