Diari La Veu del País Valencià
L’assistent virtual de la sanitat valenciana només atén en castellà

Plataforma per la Llengua denuncia que l’assistent virtual «Lola» de la Conselleria de Sanitat només atén en castellà, vulnerant els drets lingüístics de la ciutadania. L’entitat ha rebut queixes d’usuaris del Centre Illes Columbretes de Castelló de la Plana i ha presentat una reclamació per a exigir la incorporació del valencià. També sol·licitarà informació sobre els criteris seguits per a triar les llengües disponibles i els motius pels quals no s’ha inclòs la llengua pròpia.

«Lola» és un assistent virtual basat en intel·ligència artificial, implementat com a projecte pilot en diversos centres sanitaris a partir de finals del 2024. El sistema respon trucades, demana el número SIP i proporciona informació sanitària, però no entén ni parla valencià. Això implica que, fins i tot repetint el procés diverses vegades, els usuaris no poden comunicar-se en la seua llengua.

Garantir l’atenció en valencià

Aquesta situació incompleix la legislació autonòmica, que obliga a garantir l’atenció en valencià en els serveis públics. La Generalitat té el deure d’assegurar que qualsevol innovació tecnològica en l’àmbit sanitari respecte els drets lingüístics. Un assistent virtual destinat a la ciutadania ha de ser capaç d’interactuar en les dues llengües oficials per evitar discriminacions.

Plataforma per la Llengua subratlla que «la integració del valencià en sistemes de IA és tècnicament viable». «Algunes eines avançades com ara ChatGPT, Gemini, DeepSeek, Copilot o Claude ja ofereixen un bon nivell de comprensió i generació en valencià, cosa que demostra que es podria implementar fàcilment en el sistema sanitari», remarca. Per això, l’entitat reclama «mecanismes de supervisió per garantir el compliment de la normativa lingüística i evitar aplicacions discriminatòries».

Vulneracions lingüístiques en sanitat

El sector sanitari és l’àmbit en què es registren més vulneracions lingüístiques per part de l’administració. Segons l’Informe de Discriminacions de 2022, publicat per Plataforma per la Llengua, les queixes per discriminació lingüística en hospitals i centres de salut són les més freqüents dins de l’administració pública.

Davant d’aquesta realitat, Plataforma per la Llengua anima qualsevol persona que patisca una vulneració dels seus drets lingüístics en l’àmbit sanitari a denunciar-ho a través del seu servei de defensa de drets lingüístics. L’entitat ofereix assessorament legal, assistència per formular instàncies i recursos, i defensa els casos en què ho veu factible per via legal.

Diari La Veu del País Valencià està editat 100% en valencià i en clau valenciana. Treballem per articular el corredor mediàtic català-valencià-balear. Necessitem el vostre suport econòmic: dona i agermana’t a través d’aquest enllaç. És bonificable.

Més notícies
Notícia: Compromís denuncia la «censura» de la música en valencià en les «mascletaes»
Comparteix
El regidor a l'Ajuntament de València Pere Fuset assenyala que PP i Vox marginen la llengua pròpia en la megafonia que amenitza l'acte de Falles
Notícia: Actitud positiva de migrants cap al valencià
Comparteix
La finalitat d’aquesta secció és la de crear un espai de comunicació entre valencianoparlants en què es puguen compartir experiències positives en l’ús del valencià
Notícia: La llengua no té futur sense la dreta
Comparteix
«I és que el consens té mala premsa, però continua sent imprescindible. Per a certes coses, si més no.»
Notícia: L’AVL organitza unes jornades a la Marina sobre la repoblació mallorquina
Comparteix
La trobada tindrà lloc a La Nucia i a Tàrbena divendres i dissabte

Comparteix

Icona de pantalla completa