Diari La Veu del País Valencià
L’Acadèmia Capella de Ministrers oferirà concerts entorn de danses del Renaixement

La Fundació Cultural Capella de Ministrers (FCCdM) organitza la sisena edició de l’Acadèmia CdM, un curs per a la professionalització en la música antiga amb el programa «Terpsichore i els muses d’Aònia», que girarà entorn de les danses instrumentals i les danses cantades del Renaixement a Europa. Les sessions se celebraran al Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC) de València del 16 al 21 de gener, i al festival Early Music Morella (els Ports) del 20 a 27 de juliol.

L’objectiu és «pal·liar la manca d’estudis i difusió d’un repertori singular al voltant del patrimoni musical des de l’edat mitjana al segle XVIII i impulsar la labor pedagògica», així com «incrementar l’experiència dels músics i facilitar la seua integració en el món professional», expliquen els impulsors.

Els joves cantants i intèrprets becats, huit dones i quatre homes, oferiran aquest repertori junt amb Capella de Ministrers, sota la direcció de Carles Magraner, professor de l’Acadèmia CdM. També formen part de la formació Robert Cases, professor assistent, i Toni Aparisi, director escènic.

Carles Magraner, director de Capella de Ministrers, durant una de les sessions de formació de l’Acadèmia CdM

Els concerts es duran a terme al Centre del Carme Cultura Contemporània de València, el dijous 19 de gener a les 19.30 h; al Museu de Belles Arts de Castelló de la Plana, el divendres 20 de gener a les 19.30 h; al Centre Cultural les Cigarreras d’Alacant, el dissabte 21 de gener a les 19.30 h, i a l’església d’Ondara (la Marina Alta), el diumenge 22 de gener a les 18 h.

Posteriorment, actuaran al Festival MAG Granada el 26 de maig; al Festival Renaixentista d’Aiora (la Vall de Cofrents), el 2 de juny; l’Early Music Morella, el 23 de juliol, i al Festival Renaixement de València, el 15 de setembre.

300 danses instrumentals

Michael Praetorius va publicar el 1612 més de 300 danses instrumentals amb el suggeridor títol de Terpsichore, Musarum Aoniarum, un treball en el qual el músic s’atribueix el mèrit d’haver arranjat la música, però no d’haver compost les melodies. La referència a la musa de la dansa Terpsichore i a Aònia, una regió de Grècia consagrada a les muses, inspira el programa d’aquesta edició de l’Acadèmia CdM.

Amb la florida de les arts i les ciències en el Renaixement europeu, la dansa va augmentar en sofisticació i importància social al llarg del segle XV i XVI. Els primers manuals i instruccions detallades que s’han conservat fins a hui van ser escrits a Itàlia entre 1450 i 1460. Aquests documents i altres provinents de França, Anglaterra i altres països europeus, permeten conéixer l’essència d’aquesta activitat social, tan important en aquella època. S’esperava que una persona educada, el bon cortesà, tinguera coneixements bàsics de dansa, que era sovint ensenyada per mestres professionals.

Comparteix

Icona de pantalla completa