Si no pots amb el teu enemic, uneix-t’hi. Aquesta màxima ha sigut assumida pels docents del departament de Geografia i Història de l’IES Montserrat Roig d’Elx, capital del Baix Vinalopó. Davant la constatació que els alumnes adolescents cada vegada són més reticents al format clàssic dels llibres, aquests professors han decidit impulsar una eina amb Intel·ligència Artificial per a complementar l’aprenentatge tradicional amb nous mètodes moderns que estimulen l’interès i l’aprenentatge.
Així, Julio Candela, professor d’aquest departament i natural de la localitat veïna de Crevillent, va desenvolupar el projecte «Parla amb la història», disponible en diverses llengües, per a explorar noves maneres d’interactuació. L’eina serveix perquè els usuaris, els alumnes, «parlen» amb la història formulant preguntes als protagonistes del passat. El primer personatge, que va servir com a prova pilot, va ser Àtila, rei dels huns, i posteriorment s’incorporarien destacades personalitats com ara Jaume I, Joanot Martorell, Isabel de Villena, Sant Vicent Ferrer, Joan Fuster, Vicent Andrés Estellés o Enric Valor.

El projecte
«Al principi del projecte teníem la intenció de dinamitzar l’aula, però conforme hi vam anar aprofundint ens vam adonar que teníem una eina molt potent capaç d’expandir idees i pensaments. La seua potencialitat es troba en el fet que és capaç de relacionar, barrejar, comparar i contrastar idees i pensaments de tot tipus». Candela també admet que l’eina té limitacions i desafiaments a superar, com ara la manca de precisió a l’hora d’aportar dades específiques, de localitzar frases cèlebres o parentescs, «però a grans trets, les idees, els pensaments, les conseqüències, les causes i els factors els detecta a la perfecció i serveix perquè els alumnes, que a partir dels 16 anys utilitzen el Chat GPT pràcticament per a tot, treballen en l’aula i s’adonen de les limitacions que té la Intel·ligència Artificial i de l’ús que se li ha de donar». Aquest professor lamenta que des de les aules, malgrat la presència de la Intel·ligència Artificial entre les noves generacions, «pràcticament no es treballa el fenomen des de cap punt de vista, no n’hi ha cap protocol, i els joves l’utilitzen per a tot, per això cal establir limitacions i fer-les entendre».

Segons aquest mateix docent, Parla amb la Història és una aplicació que controla els excessos de la Intel·ligència Artificial. «Els alumnes, quan entren, no poden trolejar, tal com diuen ara, els personatges històrics desviant la conversa amb preguntes sense sentit: la Intel·ligència Artificial sempre els condueix al seu lloc, i això garanteix un entorn sa i educatiu». Candela també considera que l’eina serveix per a «estimular el pensament crític, per a fer debats i per a desenvolupar activitats com ara pòdcasts i dramatitzacions i, en definitiva, per a poder interioritzar la història des d’un altre punt de vista».
El projecte ha arribat ja a més de 100.000 dispositius en tot el món i ofereix una altra manera d’apropar-se a la història. «L’època actual així ho demana», assegura Candela.