La campanya «Reciprocitat Ara!», que treballa perquè les televisions i ràdios públiques en valencià que emeten arreu del domini lingüístic arriben a cada racó del territori, compleix quatre anys des del seu inici. Segons destaquen els seus impulsors, aquesta iniciativa ha esdevingut «un clam diari» que confirma «la unitat de la llengua» i que «ha denunciat la política regionalista dels governs i partits polítics que actuen en clau autonòmica» el «colonialisme dels nous governs» del País Valencià i de les Illes Balears.

Els impulsors d’aquesta campanya recorden que hi ha un mercat cultural, estructurat al voltant de la llengua comuna, «de més de 14 milions de persones», però «tanmateix aquest mercat no ha assolit mai el nivell de desenvolupament possible, i continua captiu dels paràmetres i els interessos econòmics que es marquen des de la metròpoli espanyola».

Avanços significatius

Al seu torn, des de «Reciprocitat Ara!» indiquen també que en aquests quatre anys de «campanya sostinguda» s’han obtingut «avanços significatius temporals de col·laboració entre els tres ens públics de la ràdio i la televisió de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears, i ara veiem com es desfan com un terròs de sucre en el cafè». Lamenten que aquests avanços, «en no consolidar-se mitjançant la reciprocitat plena i la determinació política», estan sent «objectiu fàcil de les dretes desacomplexadament colonials». «Tot això ha estat possible, entre altres raons, per l’actitud políticament submisa del govern català, que es declara independentista, i dels anteriors governs valencians i de les illes, que es reclamaven progressistes i que fins i tot estaven conformats pels partits declaradament sobiranistes. Tots tres governs han malbaratat huit anys, amb un resultat decebedor pel que fa a la reciprocitat i a la normalització lingüística», lamenten.

Els promotors de la campanya també consideren que la reciprocitat encara és «una exigència popular ben present» i que «el factor reivindicatiu de la unitat lingüística esdevé central en la campanya».

Comparteix

Icona de pantalla completa