El fotògraf Francesc Vera (Sollana, la Ribera Baixa, 1953) participa en el festival ValènciaPhoto d’enguany per partida doble, ja que, d’una banda, presenta l’exposició #onacabaelpoble, amb obres seues realitzades entre l’abril del 2015 i el desembre del 2016, i, d’altra banda, és el curador de la mostra dedicada a Miguel Ángel López-Egea (Caravaca, Múrcia, 1906 – Sueca, la Ribera Baixa, 2002).
ValenciaPhoto, el primer Festival Internacional de Fotografia i Debat de València, creat i organitzat per l’Escola Internacional de Fotografia Espai d’art fotogràfic, i dirigit per Nicolás Llorens Lebeau, ofereix a partir del 15 de setembre trenta exposicions de fotògrafs reconeguts internacionalment, premis Pulitzer, World Press Photo, Premi Leica, i també de fotògrafs emergents i novells. Així mateix, el programa inclou debats i conferències de Don Barletti, Philipp Scholz Rittermann, Ofelia de Pablo, Javier Zurita i Jon Hernández, i «La nit de les projeccions», a l’Edifici de Correus. A més, les activitats es desenvoluparan a l’Escola Internacional de Fotografia Espai d’art fotogràfic, La Llotgeta. Centre de la Imatge, la Sala de la muralla del Coŀlegi Major Rector Peset, el Centre Cultural La Nau i la Biblioteca pública de València Pilar Faus. El país convidat d’aquesta edició és Lituània.
#onacabaelpoble
Aquest dijous, a les 11 h, tindrà lloc la presentació de ValènciaPhoto a La Llotgeta. Centre de la Imatge. Posteriorment, a les 12 h, al mateix espai s’inauguraran les exposicions d’Enrique Carrazoni, Isabel Ramírez i Francesc Vera.
La mostra de Vera, #onacabaelpoble es va gestar al voltant del 2008, quan es va desinflar la bombolla immobiliària i moltes de les intervencions dels Programes d’Actuació Integrada (PAI) van quedar paralitzades o no van començar, deixant un paisatge desolat, territori de ningú, que ja no era ni camp ni ciutat. És en aquests indrets, precisament, on se centren les fotografies de la sèrie, feta amb iPhone 5 amb l’app Hipstamatic.
«Als antípodes de les postals de crepuscles, dels paisatges bucòlics, de les composicions embafoses que trobem arreu —diu Manuel Baixauli—, Vera extrau art dels racons més proscrits, desprestigiats i ocults de la ciutat, i demostra, una vegada més, que l’encant no resideix en l’objecte, sinó en la mirada».
La sèrie #onacabaelpoble ha estat coeditada, en forma de llibre per l’Editorial Afers i la Institució Alfons el Magnànim.
Miguel Ángel López-Egea
Divendres, 16 de setembre, a les 12.30 h, a la Sala de la muralla del Coŀlegi Major Rector Peset, s’inauguraran les exposicions d’Irene Mohedano i Miguel Ángel López-Egea.
Sobre aquest últim, el curador de la mostra, Francesc Vera, indica que el 1929, amb 23 anys, es va instal·lar a Sueca, on es va fer càrrec d’un estudi fotogràfic. Des d’allí, hi va col·laborar, no només en publicacions locals, com ara Mosaico, sinó, sobretot i amb certa regularitat, a Hoja del Lunes, Valencia Atracción, Jornada, Levante, Las Provincias i Semana Gráfica. A més a més, el 1948 va ser nomenat corresponsal fotogràfic de l’Agència EFE.
De l’arxiu del fotògraf, cedit el 2013 a l’Ajuntament de Sueca que l’ha digitalitzat i catalogat, es conserven, a la Biblioteca Municipal, al voltant de quaranta mil negatius en diferents formats, a més d’articles, fotografies diverses i altres documents que abasten des del 1929 fins a la seua jubilació el 1971. El repertori temàtic de López-Egea és, com no podria ser d’altra manera en un fotògraf professional de les seues característiques, molt variat. Cal destacar-hi les interessants sèries sobre la pilota valenciana, de la qual fou un aficionat entusiasta, i sobre agricultura, en especial, les del conreu de l’arròs.
Vera ha assenyalat que «fer una selecció d’una quarantena de fotografies de l’obra de López-Egea, ha esdevingut una tasca difícil i complexa, perquè ha suposat renunciar a una gran quantitat d’imatges d’un valor documental i plàstic extraordinari». Per això, ha optat per imatges que, «d’una banda, abraçaren els moments més representatius del conreu tradicional de l’arròs i, de l’altra, donaren compte de la incipient mecanització de les feines agrícoles en el pas dels 50 als 60 del passat segle, tractant de recollir, igualment, algunes de les imatges per les quals el fotògraf sentia una certa predilecció».
Aquesta mostra pretén homenatjar el fotògraf amb motiu dels vint anys del seu traspàs i tractar de difondre la gran dignitat de la seua obra.