L’Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació (IVCR+i) ha entregat l’obra restaurada del retrat de Felip V (1719), de José Amorós, propietat del Museu de Belles Arts de Xàtiva, després de quasi dos anys de treball. El lliurament de la pintura i el trasllat a la seu original coincideix amb la commemoració de la crema de Xàtiva, ordenada pel Borbó el 19 de juny del 1707.
El quadre amb l’efigie del monarca espanyol ha estat exposat cap per avall des del 1956, quan el jutge i escriptor Carlos Sarthou Carreres, cronista oficial i director del Museu Municipal de la capital de la Costera, va decidir capgirar-lo, en reparació de la crema de Vila-real (1706), la ciutat on havia nascut, i l’urbicidi de Xàtiva, on havia arrelat. Aquest fet recorda que, sovint, una obra no és només considerada pel seu valor artístic, sinó també per la seua càrrega emocional i política.
🔥El quadre de Felip Vè ha tornat a casa quasi dos anys després de la seua partida per ser restaurat a L’IVCR+. I ho ha fet hui, quan es compleixen 318 anys de l’inici de la Crema de #Xàtiva.
— Ajuntament de Xàtiva (@Xativa) June 19, 2025
Com no, torna a romandre cap per avall. pic.twitter.com/gMRsoAoGlK
Inscripcions ocultes
L’IVCR+i assenyala que el procés de recuperació del retrat de Felip V s’ha prolongat a causa de la complexitat de la restauració, ja que ha calgut utilitzar diferents tècniques per a consolidar la capa pictòrica, que estava molt deteriorada.
Així mateix, remarca que els treballs de neteja duts a terme sobre el llenç han fet possible eliminar els vernissos oxidats procedents d’intervencions anteriors, l’última d’elles el 1992, quan ja es va actuar per a controlar els problemes de despreniment de la capa pictòrica.
A més, la intervenció escomesa per l’IVCR+i ha fet possible la troballa de restes pictòriques i inscripcions ocultes a l’obra. S’ha descobert un cavall cobert per antigues intervencions, diferent de la imatge que mostra el quadre en l’actualitat.
D’altra banda, durant la fase d’eliminació dels densos vernissos oxidats i de les zones repintades, a l’escena que representa la batalla d’Almansa, ha eixit a la llum la imatge d’un altre cavall mort durant l’enfrontament.
Els especialistes també han destacat la troballa de diverses inscripcions superposades a la cartel·la de cuirs retallats que hi ha a l’angle inferior dret del quadre. Han revelat que, durant l’execució dels estudis previs amb llum infraroja, s’han pogut veure diferents inscripcions sobre la identitat del personatge retratat. En la primera inscripció visible posa: “DON / FELIPE / QVINTO / REI DE / ESPAÑA”.
A sota, es pot llegir una segona inscripció: “DON / FERNANDO / BORBON / PRINSIPE / DE ASTU / RIAS”. I, finalment, una mica més avall, encara n’apareix una tercera en la qual es llegeix: “DO / FHELIPE / V REI / ESPAÑA”.
El personal tècnic del IVCR+i considera que aquesta cadena d’inscripcions en la cartel·la deu respondre als successius canvis dinàstics esdevinguts durant el regnat de Felip V.

Ulleres de realitat augmentada
En els treballs de restauració, els tècnics han utilitzat “de manera pionera” les ulleres de realitat augmentada, una tecnologia que ha permès projectar imatges directament sobre l’obra, mostrant informació essencial al restaurador en temps real i millorant la presa de decisions per part dels tècnics, la qual cosa es tradueix, segons l’IVCR+i, “en uns resultats òptims”.
L’ús de la realitat augmentada aplicada a la restauració forma part d’un projecte de recerca finançat per la Unió Europea a través del programa Next Generation EU, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, en el qual també col·labora l’IES Politècnic de Castelló de la Plana.
L’aplicació d’aquesta tecnologia ha permès localitzar i delimitar amb precisió les zones del retrat de Felip V repintades amb una claredat sorprenent en superposar la imatge ultraviolada sobre l’obra.
D’aquesta manera, les tècniques tradicionals d’anàlisis aplicades a la restauració de l’obra, com ara la imatge ultraviolada, la imatge de reflexió infraroja, la radiografia, les imatges hiperespectrals, la florescència de raigs X i l’espectrometria Raman s’han elevat a un nou nivell gràcies a l’ajuda de la realitat augmentada.
A més, aquesta innovadora tecnologia ha permès als tècnics interactuar simultàniament amb les imatges i l’obra, alternant fàcilment entre diferents classes d’imatges i informació amb un simple gest. Un fet que ha facilitat l’observació de detalls sobre l’estat de conservació de l’obra, la tècnica d’execució o les intervencions anteriors que ha tingut de manera immediata i precisa.