Escola Valenciana ha posat a disposició de les famílies un model de recurs administratiu per a reclamar que es respecte la seua decisió d’escolaritzar els fills en valencià. L’organització, amb el suport dels seus serveis jurídics, ha preparat aquest document com a primer pas per fer valdre el dret a estudiar en la llengua pròpia del País Valencià.
Segons explica l’entitat, el recurs s’ha de presentar al centre educatiu i a la Delegació territorial de la Conselleria d’Educació. Aquesta acció se suma a les iniciatives ja engegades per a frenar el que considera un retrocés en l’ensenyament en valencià derivat de la Llei 1/2024 de “llibertat educativa”, coneguda com la Llei Rovira.
La decisió respon a la publicació recent de les llistes d’admissió, en què moltes famílies han comprovat que no s’ha respectat l’elecció del valencià com a llengua vehicular en un percentatge elevat, lluny del “100% o 99%” que va assegurar el conseller d’Educació, José Antonio Rovira. En molts casos, els infants han estat assignats a grups en castellà contra la voluntat de les famílies.
Al model editable, explica Escola Valenciana, “les famílies poden afegir les seues dades per reclamar al centre que els seus fills i filles siguen matriculats en valencià, tal com escolliren, enfrontant l’assignació imposada del grup en castellà”.
A més, en el text es demanen explicacions sobre els “motius pedagògics o administratius” que impedeixen respectar la seua elecció. Segons la llei, si s’excedeix la ràtio de 25 alumnes, els estudiants són derivats automàticament al grup en castellà, contradient “la suposada ‘llibertat educativa’ que proclama el conseller i el Consell”.
“És una mostra més de la fallida Llei Rovira”, ha denunciat la presidenta d’Escola Valenciana, Alexandra Usó, qui afirma que “sempre estarem al costat de les famílies per a fer valdre el seu dret a aprendre i viure en la seua llengua”.
L’entitat recorda que la consulta a les famílies “mai no s’hauria d’haver fet” i anuncia que, si cal, acudirà als tribunals per garantir el dret fonamental de l’alumnat a estudiar en valencià.