Escola Valenciana ha sol·licitat al Tribunal Superior de Justícia valencià (TSJ) que suspenga de manera cautelar el reconeixement, la certificació i el registre dels nivells de referència del valencià. Segons l’entitat, «aquesta mesura vulnera el Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües (MECRL)» i es fonamenta en la llei de «llibertat educativa» sobre la qual s’ha interposat un recurs d’inconstitucionalitat. A principis d’octubre es va habilitar el procés a la web de l’administració autonòmica per a la certificació d’uns 337.000 títols de valencià per a «tots els estudiants de Secundària, Batxillerat o Selectivitat des del curs 2008-2009».
En el document presentat davant la instància judicial, l’entitat exposa que els mecanismes per al reconeixement, certificació i registre dels nivells de referència del valencià establerts en la resolució impugnada «no garanteixen el coneixement del valencià que permetria el reconeixement dels i les alumnes en un determinat nivell d’acord amb el MECRL».
Concretament, la Resolució de 26 de setembre del 2024, de la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, que s’impugna en aquest moment, reconeix els nivells de valencià a determinats alumnes en funció de l’aprofitament d’estudis concrets (amb una nota de 5 o superior, o en obtenir una qualificació de 7 per aconseguir el nivell C1), i a més ho fa amb caràcter retroactiu (des dels cursos 2008-2009 o 2009-2010, segons el nivell). «Tot això, sense respectar les determinacions establertes en el Marc europeu comú de referència per a les Llengües», apunten.
«I això —afegeix Escola Valenciana— malgrat que la resolució impugnada fa constar, de manera totalment espúria i enganyosa, que els reconeixements lingüístics es fan dins del marc del MECRL».
Certificació «il·lògica i antijurídica»
Segons l’entitat, és «il·lògic i antijurídic que la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació certifique nivells de valencià sense haver avaluat la competència lingüística de l’alumnat que ha completat les diferents etapes educatives».
«Per a dur a terme una homologació d’aquest tipus amb les garanties necessàries, caldria que el currículum de l’assignatura de valencià cobrira totes les competències establertes pel Marc europeu comú de referència per a les llengües, tant en l’àmbit oral com escrit, en els diferents àmbits de competència», explica.
A més, pel que fa al caràcter retroactiu de la resolució, Escola Valenciana defensa que «no es pot atorgar una certificació lingüística si no es demostra que la persona que la rep, en el moment de rebre-la, posseeix realment el nivell lingüístic de valencià que s’atribueix».
Per tant, l’entitat considera que «el sistema de certificació dels nivells de valencià establert en la Resolució de 26 de setembre de la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, en aplicació de la Llei 1/2024, és totalment nul, ja que és un procediment buit que no permet acreditar que els alumnes als quals se’ls certifiquen determinats nivells de valencià posseeixen les competències orals i escrites necessàries en tots els àmbits lingüístics».
Diferència de tracte entre llengües
D’altra banda, l’entitat assenyala que el que s’estableix en la Resolució de 26 de setembre de 2024 i en la Llei 1/2024 pel que fa al reconeixement i la certificació dels nivells lingüístics de valencià «resulta discriminatori respecte a altres llengües estrangeres que també formen part del currículum en les diverses etapes educatives».
«Si la Conselleria considera que per certificar una llengua estrangera, com l’anglès o el francès, és necessari fer una avaluació completa en la qual es faça un examen de totes les àrees lingüístiques, adaptat al que disposa el MECRL, no es pot justificar que adopte un criteri diferent per al valencià», remarca.
D’aquesta manera, afirma que «no és comprensible la diferència de tracte entre les llengües pel que fa a la certificació dels nivells lingüístics, i que caldria homogeneïtzar els criteris de certificació per part de la Conselleria, sense aplicar criteris diferents per al valencià o per a qualsevol altra llengua estrangera», alertant que això podria provocar «un caos administratiu».
Finalment, Escola Valenciana recorda que la Resolució de 26 de setembre del 2024 desenvolupa el que s’estableix a l’article 16 i la Disposició transitòria tercera de la Llei 1/2024, de manera que si el recurs d’inconstitucionalitat interposat contra aquesta llei prospera i es declaren nuls els articles impugnats, «això portaria a la nul·litat de la resolució».
Processos selectius
«És necessari adoptar la mesura cautelar sol·licitada abans que siga massa tard i els alumnes que hagen obtingut aquestes certificacions, especialment les de nivell C1, facen ús d’elles, per exemple, en oposicions o altres processos selectius. En cas que el procediment de reconeixement i certificació d’aquests nivells lingüístics siga declarat nul, es generaria un caos administratiu i un greu perjudici tant per als afectats com per a l’Administració Pública», conclou.
El més prudent, afirmen, «és suspendre cautelarment la Resolució impugnada fins que es dicte la sentència del Tribunal Constitucional».