Sagunt a Escena arrancarà el 3 d’agost amb Èdip Rei de Bambolina-Teatre Practicabl, un muntatge especial per a aquesta edició, que parteix d’un anterior de la companyia, estrenat el 2020. El director, Jaume Policarpo, redimensiona la posada en escena, a la qual afegeix un cor, més intèrprets i músics en directe. «El secret de Sòfocles emana de l’abandó de tot el superflu i fortuït per a dirigir la seua mirada als processos més íntims d’on irradien els misteris de la llei que articula les relacions humanes», assenyala l’autor.

El cor de cambra Ad libitum de l’Escola Coral Veus Juntes, format per 25 persones sota la direcció de Francesc Gamón, és l’encarregat d’acompanyar la trama d’aquesta tragèdia. Tres músics en directe i sis intèrprets-manipuladors de titelles completen l’elenc en escena.

La directora del festival organitzat per l’IVC, Inma Expósito, explica que quan Policarpo li va explicar la idea d’aquesta adaptació per al festival la «va entusiasmar» immediatament. L’espectacle «especialment concebut per al Teatre Romà» és un projecte que encaixa amb la seua línia artística.

Així mateix, dues grans comèdies ompliran de riallades la càvea del teatre romà. La primera arriba el dia 12 de la mà del prestigiós director Andrés Lima, que extrau en La comèdia dels errors l’essència del Shakespeare més divertit i desimbolt un dissecador fi de la societat del seu temps.

L’obra arranca amb una sentència de mort a la qual se succeeixen una cataracta d’errors que converteixen la trama en accions hilarants de gran nivell còmic. La peça, protagonitzada per Pepón Nieto, Antonio Pagudo i un elenc de primer nivell, arribarà a Sagunt a penes dues setmanes després d’estrenar-se al Festival de Mèrida. Inma Expósito assenyala: «La comèdia és necessària per a la vida, per això és imprescindible la seua presència en el festival, més quan ve de la mà de grans professionals i la qualitat està garantida».

Els núvols, d’Aristòfanes, en adaptació i direcció de Paco Mir (membre de Tricicle), és una altra de les comèdies del cartell i arriba el dia 19 al monumental Teatre Romà. Estrenada l’any 423 abans de Crist, la peça és una crítica contra la tirania dels fills i contra els pedants, representats en l’obra per Sòcrates i Querefont, dos enemics íntims del mateix autor. Amb un elenc encapçalat per Pepe Viyuela, al qual se suma el seu propi fill, Samuel Viyuela, en el paper de primogènit, i Mariano Peña, l’obra arribarà a Sagunt a penes uns dies després d’estrenar-se.

Aquestes dues últimes obres s’ofereixen com a funcions de teatre accessible, per la qual cosa compten amb bucle magnètic, subtitulació adaptada, audiodescripció i so amplificat per als espectadors i espectadores que ho necessiten.

Personatges extrems

L’actriu i directora valenciana Eva Zapico signa la versió que Iñaki Moral ha escrit del Coriolà de William Shakespeare. El dia 25 l’Auditori del Triángulo Umbral del Port de Sagunt serà l’escenari on es donen cita les intrigues, traïcions i ardits per ocupar el poder a la Roma Imperial. Amb un elenc de sis intèrprets, text, moviment i projeccions van trenant una obra plena de vigència.

La recreació i posada en escena de la mítica història de Salomé s’encarregaran de clausurar el festival en el Teatre Romà el dia 27 d’agost. Una gran producció amb la directora Magüi Mira al capdavant i l’actriu Belén Rueda en el paper principal. Inma Expósito assenyala d’aquest muntatge «l’originalitat que aporta la directora, que ofereix un gir a la història tal com ens l’han comptada per a oferir una reflexió sobre el paper de les dones, el poder i la repressió».

El muntatge, que s’estrena al Festival de Mèrida el dia 9 d’agost, compta amb 9 intèrprets en escena, sumant a la mateixa Belén Rueda en el paper de princesa Salomé uns altres destacats noms com Luisa Martín, Juan Fernández o Sergio Mur.

Comparteix

Icona de pantalla completa