Igual que han fet els últims dies les associacions i els professionals del món de la cultura del País Valencià, la Taula Sectorial de l’Art Contemporani Espanyol -integrada per sis associacions de l’àmbit estatal- ha expressat el seu «profund rebuig i preocupació» davant de la manera en què s’ha destituït el director del Consorci de Museus i del Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC), José Luis Pérez Pont, i denuncia «la irregularitat» d’aquesta. Per això, exigeix que es deixe sense efecte la destitució i es «reconduïsca» la situació.
L’entitat assenyala que, encara que l’afectat va rebre un preavís i se li va comunicar l’acomiadament mitjançant procediment ordinari, «no hi ha cap motiu per a dur a terme un incompliment de contracte, que, segons el que s’estableix en la seua última renovació, finalitzaria el 2026». «Més encara -subratlla- quan la seua tasca al capdavant del centre ha sigut d’un alt nivell d’excel·lència».
Codi de Bones Pràctiques
La taula sectorial exigeix, «com a organització professional, que s’anul·le aquesta destitució per part dels seus executors, garantint així el compliment del Codi Deontològic, conegut com a Document de Bones Pràctiques, pel qual han de regir-se Museus i Centres d’Art a Espanya». I recorda que el Codi va «ser consensuat i aprovat el 2007 pel Ministeri de Cultura i les associacions del sector, operant amb caràcter programàtic en tot l’àmbit estatal«.
«En aquest, s’hi recull, sense lloc a interpretacions o matisacions, que les direccions de museus i centres d’art han de ser triades mitjançant concurs públic i amb la concurrència d’un jurat compost per professionals de l’art contemporani, d’àmbit local, estatal i/o internacional i de caràcter paritari, tal com demanda la Llei d’Igualtat. A més, en el mateix document s’apunta al compliment dels acords signats en el document contractual entre les diferents parts«, argumenta.
Per tant, la Taula denuncia «la irregularitat de la destitució» i fa públic el suport a la seua gestió i exigeix «que es duga a terme el compliment dels acords en totes les seues formes».
«Procés de degradació institucional i democràtica»
El col·lectiu recalca que «aquesta carta no ha d’entendre’s com un mer exercici en el qual la Taula Sectorial es presenta com un lobby professional, sinó, per contra, com l’expressió d’un grup de professionals de diferents disciplines, ideologies i generacions, preocupats pel procés de degradació institucional i democràtica al qual estem assistint en determinats territoris i que parlen d’un fort retrocés en els estàndards de bona governança aconseguit en les últimes dècades sota governs de diferent signe».
En aquesta línia, sol·licita al Consell General del Consorci de Museus que «reconduïsca aquesta situació amb la finalitat de preservar la solidesa i imatge d’una institució fonamental per a l’ecosistema cultural, artístic i social» del País Valencià.
Preocupació per les destitucions
La Taula Sectorial de l’Art Contemporani ha oferit aquest dijous una roda de premsa a Madrid en la qual insistit a mostrar la seua preocupació per les destitucions i ha exigit el compliment de bones pràctiques en la gestió de l’activitat artística, després del «retrocés» que està vivint el sector amb els acomiadaments de gestors culturals, tant el de Pérez Pont com el de Juan Antonio Álvarez Reyes al capdavant del Centre Andalús d’Art Contemporani (CAAC).
«Estem molt preocupats. Estem vivint un moment de retrocés. Semblava que havíem fet alguns passos i anava calant a poc a poc que es feren concursos públics per a separar la gestió de les Arts Visuals dels cicles polítics, i sembla que d’un any per a ací tot s’està desmuntant a una velocitat vertiginosa. No podem consentir ni un pas arrere», ha assenyalat el director de l’associació Esquina Arte Contemporáneo, Adrián Piera.
Els ponents han emfatitzat que els concursos públics han de millorar, però han defensat que és el «millor« mecanisme per a accedir a determinats llocs de treball. En aquest sentit, els agents culturals han posat de manifest la necessitat de tindre en compte a la Cultura com a «dret fonamental i un bé públic».
«Creiem que l’art contemporani és fonamental, és una necessitat bàsica, com pot ser la sanitat, l’educació, i considerem que l’art contemporani també ajuda a tindre una societat més diversa, més igualitària, amb una major cohesió social i territorial», ha explicat la presidenta de Dones en les Arts Visuals, María José Magaña.