El pròxim 23 de desembre, en la vigília de la Nit de Nadal, la localitat de Teulada (Marina Alta) oferirà el Cant profètic de la Sibil·la, melodia que avisa de l’arribada de Jesús al món i que va ser declarada Patrimoni Cultural Immaterial de la UNESCO a Mallorca l’any 2010.
Aquesta interpretació també es pot seguir en altres llocs del domini lingüístic i que ha sobreviscut malgrat la seua prohibició, al segle XVI, a través del Concili de Trento. La Colla el Falçó és qui ha recuperat aquest càntic a Teulada. Aquesta associació de dolçainers i tabaleters és l’entitat organitzadora de l’acte, rescatat des del 2011, i mira que el concert es desenvolupe de la manera més similar possible a com es representava segles enrere.
Els personatges de l’obra es concentraran el dia 23, a les 20.30 hores, a la plaça del Porxe per a iniciar, quan sonen les campanes de l’església de Santa Caterina, el ritual catàrquic del Senyal del judici, amb la cercavila de les aixames –torxes d’espart– i la Dansa de la Mort i amb el Cant de la Sibil·la a l’interior de l’immoble religiós.

La història d’una joia cultural
Tot i que el Cant de la Sibil·la va ser rescatat per la Colla el Falçó el 2011, hi va haver intents previs que no van fructificar. La intenció era recuperar un esdeveniment cultural amb components musicals, escenogràfics i litúrgics per a recrear allò que es va deixar de fer. Segons calculen els estudis, aquest cant s’oferia a Teulada des del segle XIV, quan la localitat va ser repoblada amb gent de la Catalunya Nord. Tal és l’evidència, explica Jaume Buïgues, membre de la Colla el Falçó i un dels grans impulsors de l’acte, que un dels primers nobles que es va assentar a Teulada tenia una filla amb el nom de Sibil·la.
El motiu de recuperar el cant l’any 2011 era el 400 aniversari del repoblament de la Marina per part de mallorquins després de l’expulsió dels moriscos a inicis del segle XVII. «A Teulada hi arribà gent de Llucmajor, de Felanitx i d’Eivissa», recorda Buigües, qui també explica que durant la celebració, l’església de Santa Caterina torna al seu estat primigeni, amb un canvi intern d’orientació que recol·loca internament el temple adequant-lo a l’organització que tenia al segle XVI. «No podem fer una representació totalment fidedigna a com es feia en aquell moment, però ens intentem aproximar al màxim a aquella ambientació».
Els protagonistes del Cant de la Sibil·la són els alumnes del conservatori de Teulada, que integren el cor, així com la Colla el Falçó i el públic que vulga assistir a aquesta representació religiosa que sobreviu després de segles i segles.
