El Museu Belles Arts de València (MuBAV) ha saldat aquest dimarts un “deute històric” amb l’artista renaixentista Joan Vicent Macip, anomenat Joan de Joanes (la Font de la Figuera, 1507 – Bocairent, 1579), amb la creació d’una sala monogràfica composta per un total de vint obres que permeten narrar el recorregut vital i artístic de Macip.
La sala inclou, entre d’altres peces, la Calavera (Memento mori) i les pintures del retaule de la capella de la Mare de Déu de Gràcia al convent de Sant Agustí de València, aquestes últimes executades poc abans de la seua mort.
“El millor pintor del segle XVI”
La remodelació de la col·lecció permanent de la pinacoteca ha permés la incorporació per primera vegada de nou obres del pintor en el discurs museogràfic de la pintura valenciana del segle XVI. “Hui tenim 24 peces, de les quals se n’exposen 20, i podem, a més, narrar el recorregut de la història de Joan de Joanes, des d’una fase més clàssica fins a la fase final dels anys 70. I això permet traure múscul i dir ben fort que és el millor pintor del segle XVI“, ha manifestat el director del MuBAV, Pablo González Tornel.
En aquesta línia, Tornel ha defensat que “el renaixement a la italiana que nosaltres entenem té la seua millor manifestació en aquest pintor tremendament longeu, la producció del qual abasta pràcticament des dels anys 20 fins als anys 70 del segle XVI”.

El Retaule dels Reis
Juntament amb la inauguració de la sala dedicada a Joan de Joanes, s’ha presentat el muntatge del restaurat Retaule dels Reis, del Mestre de Perea, una peça que no s’exposava al públic des de feia 17 anys i que, gràcies al trasllat d’algunes de les obres de Joan de Joanes a la sala nova, ha recuperat el seu lloc a la zona dels retaules.
El Retaule dels Reis és obra d’un pintor anònim, actiu a València entre el 1490 i el 1510 que marca la transició del gòtic flamenc al primer renaixement a València, batejat amb el nom de Mestre de Perea a partir del cognom de Pedro de Perea, trinxant major del rei Ferran el Catòlic, en la memòria del qual es va encarregar aquest retaule.
La peça restaurada procedeix de la capella dels Reis de l’antic convent de Sant Domènec de València, i va ingressar al Museu de Belles Arts amb la desamortització del segle XIX.