L’Associació Ciutadania i Comunicació (ACICOM) ha denunciat que l’Institut Valencià de Cultura (IVC) «en l’última convocatòria d’ajudes audiovisuals, la major part de la documentació no contemplava la versió en valencià, obligant a utilitzar uns models únicament redactats en castellà i, per tant, obligant les entitats sol·licitants a no poder utilitzar el valencià o fer-ho amb problemes».
Davant d’aquesta vulneració dels drets lingüístics dels valencianoparlants, l’agost passat, José Ignacio Pastor, fundador d’ACICOM i actual president d’honor de l’associació, va interposar una queixa davant l’IVC i, atés que no va obtindre cap resposta, també davant el Síndic de Greuges.
Admesa a tràmit la queixa, el 15 de novembre del 2023, el Síndic es va adreçar a l’IVC per a sol·licitar que un informe sobre aquesta qüestió en un termini d’un mes. Transcorregut aquest temps «sense haver rebut l’informe requerit i sense que l’Administració sol·licitara l’ampliació del termini concedit per a remetre’l», el 10 de gener es va adreçar a l’organisme una resolució en la qual se li formulen diverses consideracions.
En la primera d’elles, es recorda el «deure legal de respondre en el termini legalment establit, expressament i motivadament, els escrits que els interessats presenten davant aquesta Administració pública».
Així mateix, es recomana que done «una resposta expressa i motivada en els escrits presentats per l’interessat en dates 23/06/2023 i 10/08/2023, i que proporcione la contestació en la llengua oficial triada pel ciutadà per a relacionar-se amb l’Administració, que en el present cas és el valencià».
En aquesta línia, demana que s’adopten «totes les mesures que siguen necessàries, incloses les pressupostàries i tecnològiques, per a garantir el dret de la ciutadania a adreçar-se i obtindre resposta de l’entitat autonòmica en qualsevol de les dues llengües oficials i a rebre resposta en la mateixa llengua utilitzada, en aplicació de l’article 9 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana i de conformitat amb el principi d’antiformalisme, senzillesa i eficàcia que ha de presidir totes les actuacions administratives».
Així mateix, advoca perquè «en els procediments en què existeix una pluralitat d’interessats i els d’ofici es garantisca el règim de cooficialitat lingüística vigent en aquesta Comunitat Valenciana, i que es done resposta en la llengua preferida per la ciutadania per a relacionar-se amb l’Administració pública».
El Síndic insisteix en l’obligació de col·laborar d’aquesta institució, «facilitant la informació sol·licitada i donant resposta a les recomanacions, els suggeriments o els recordatoris de deures legals efectuats».
Per això, després d’haver transcorregut el termini d’un mes esmentat, el Síndic deixa constància de «la falta de resposta de l’Administració autonòmica a les recomanacions i els recordatoris de deures legals emesos per aquesta institució en la resolució de referència».
Comportament «inadmissible» de l’IVC
Per tot això, ACICOM, com a «associació que s’ocupa de defensar els drets de la ciutadania i de l’ús del valencià», qualifica d’«inadmissible» el comportament de l’IVC, «una entitat que hauria de ser exemple en la promoció i defensa del valencià».
A més, demana que «s’implementen les mesures necessàries per a corregir els fets denunciats i resoldre les situacions que atempten contra els drets lingüístics».