Un equip d’investigadors de l’Institut Universitari Valencià d’Investigació en Intel·ligència Artificial (VRAIN) i del Departament d’Organització d’Empreses (DOE) de la Universitat Politècnica de València està desenvolupant un model conceptual per a representar, de manera estandarditzada, tant el valor monetari com no monetari -social o terapèutic- de la música.
L’objectiu és identificar nous patrons d’ús i generar coneixement basat en tècniques d’Intel·ligència Artificial (IA) a través d’algorismes de Machine Learning, dins del projecte europeu Music 360.
El projecte, que mostrarà aquests avanços en la plataforma Music 360, implica la creació de noves tecnologies d’Enginyeria de Models (Model-Driven Engineering) per a conceptualitzar el valor de la música adequadament.
A més, millorarà la qualitat de les dades mitjançant l’ús de IA i Data Science, recopilant-los a partir d’un model conceptual que caracteritze els criteris rellevants per a delimitar el valor de la música. També, identificarà patrons a partir d’aquestes dades, que s’utilitzaran per a mesurar el valor musical no estrictament monetari.
En l’actualitat, la distribució dels drets d’autor «està en funció dels autors que més sonen i dels hits de la ràdio i les principals plataformes, però no dels xicotets autors o autors de música popular que podem escoltar en festes populars de gran implicació social com les Falles», explica l’investigador principal del projecte en l’institut VRAIN de la UPV, Óscar Pastor.
Aquest projecte «permetrà que la remuneració es faça en funció de la música que realment s’ha interpretat o reproduït, en lloc de, per exemple, els metres que tinga un local o que se senta més en la ràdio, que és l’indicador habitual actual per a cobrar els drets d’autor», afegeix Pastor.
I, d’altra banda, «mesurar i valorar com influeix la música que se sent, per exemple, en un supermercat en la decisió de compra, o com pot influir a millorar el benestar del pacient en un context clínic, reduint fins i tot la necessitat d’ús d’uns certs analgèsics», destaca.
Primeres proves a les festes de Torrent
El projecte Music 360 inclou sis laboratoris o Living Labs en diferents llocs (Estat espanyol, Països Baixos, Irlanda, Portugal, Finlàndia i Bèlgica) en festivals populars, supermercats, restaurants, comerços o centres hospitalaris, per a potenciar la dimensió transeuropea, testar l’impacte de la música i la seua repercussió en aquestes qüestions.
Així, durant els dies 28 i 29 de juliol ja s’han dut a terme els primers laboratoris a Torrent (l’Horta Sud) amb el mesurament del valor social i cultural de la música durant una revetla i l’entrada de moros i cristians, respectivament.
Music 360 és un projecte europeu Horizon Europe amb un finançament de 3 milions d’euros i té com a objectiu desenvolupar una perspectiva nova sobre el valor de la música, a més de permetre una recopilació de dades més veraç sobre el seu ús en espais públics.
El projecte va començar el març del 2023 i tindrà una duració de 3 anys. En ell participen dues universitats Vrije Universiteit Amsterdam, coordinadora del projecte, i la Universitat Politècnica de València, CMO SENA, BUMA (Països Baixos), IMRO (Irlanda) i GDA (Portugal), la Federació Europea de CMO d’artistes i intèrprets o executants AEPO-ARTIS, així com actors de la indústria GTM (Finlàndia), BMAT Licensing (Espanya) i The Value Engineers (Països Baixos).