La 37a edició de Cinema Jove se suma a les activitats culturals que abracen la capitalitat mundial del disseny de València amb la programació d’un cicle especial de sis documentals.
Entre ells, destaca l’estrena de la pel·lícula valenciana Tipos que importan i la première a Espanya de diversos llargmetratges: Mau, pel·lícula que repassa la trajectòria del visionari dissenyador canadenc Bruce Mau; Mud Frontier, sobre un projecte de reinterpretació de l’arquitectura tradicional al sud-oest dels Estats Units, i Monobloc, la curiosa història d’una de les cadires més venudes del món, segons avança l’organització en un comunicat.
El paper dels robots en el futur imminent i la colonització dels emojis en el llenguatge quotidià són uns altres dels temes que s’abordaran en el cicle «València, Capital Mundial del Disseny», que ha sigut comissariat per Javier La Casta Villar, soci fundador de Néctar Estudio. Totes les projeccions es concentraran entre el divendres 24 de juny i el diumenge 26 de juny en l’Escola LABA València (carrer Quart, 23).
Filmada per Benji i Jono Bergmann, Mau és el primer llargmetratge documental centrat en la figura del visionari creador canadenc Bruce Mau. La pel·lícula explora la increïble trajectòria vital i professional de Mau, convençut de la capacitat del disseny per a transformar el món. Per mitjà del seu treball, Mau ha demostrat que el disseny té el potencial de resoldre els problemes més complexos del món. El seu treball recent inclou projectes de renovació en la ciutat minera de Sudbury, Ontario, la ciutat santa de la Meca i Guatemala.
Una altra de les primícies del cicle correspon a Mud Frontier, un documental centrat en l’interessant treball que duen a terme els arquitectes Ronald Rael i Virginia San Fratello en el sud-oest dels Estats Units. El projecte utilitza tecnologia d’impressió 3D per a construir estructures de tova en la terra ancestral del Valle de San Luis, una àrea remota i rural del sud de Colorado on les comunitats indígenes i hispanes han viscut en harmonia i en conflicte des de finals del segle XVI, i que en el segle XIX es va convertir en una àrea d’assentament durant l’expansió cap a l’oest dels Estats Units.
Per la seua banda, Monobloc explica la història de com aquesta antiestètica cadira de plàstic del mateix nom es va imposar a tot el món i per què. El model monobloc és la peça de mobiliari més venuda en el planeta. S’estima que en el món hi ha un bilió d’aquestes cadires barates en tots els països.
Dos documentals valencians
El cicle inclou dos documentals valencians, les projeccions dels quals vindran acompanyades de col·loquis oberts al públic amb presència de diversos dels seus responsables. Tipos que importan (Miguel Maestro, 2022), que es presenta en estrena absoluta, és un curtmetratge documental que reuneix diferents professionals del disseny per a composar un relat col·lectiu sobre la ciutat de València a partir de l’anàlisi de la retolació desenvolupada des de mitjan segle XIX fins als nostres dies.
D’altra banda, Zona Santiago, libre para jugar (Cris Centeno, 2022) segueix el procés de transformació d’un solar en un espai de joc infantil per als alumnes del col·legi Santiago Apòstol, situat al barri valencià del Cabanyal. La pel·lícula documenta com es duu a terme un pioner projecte col·laboratiu batejat com Un pati per a totes, l’objectiu del qual és involucrar els diversos membres de la comunitat educativa i també persones usuàries i professionals de la salut mental en la construcció d’un espai de socialització segur, igualitari i acollidor per a xiquets i xiquetes.