Diari La Veu del País Valencià
Balanç “positiu” de la Mostra de Teatre d’Alcoi, amb més de 4.000 assistents

La XXXIV Fira d’Arts Escèniques – Mostra de Teatre d’Alcoi, que ha oferit del 26 al 29 de maig una sèrie d’activitats professionals i una programació escènica composta per 21 espectacles, fa un balanç “positiu”, ja que ha tingut un important suport del públic, el sector i les institucions. Enguany hi ha hagut 4.039 espectadors i quasi 375 participants en les activitats de mediació, que han inclòs a centres educatius i col·lectius d’adults. A més, 8 dels espectacles programats (tot i ser entre setmana) van tindre més d’un 80% d’ocupació.   

En aquesta edició, el jurat ha premiat l’obra familiar El bosque de Coco, de La Buena Compañía (Andalusia); la tragicomèdia 4 días, 4 noches, de La Portuaria (País Valencià); la proposta de teatre físic Caos, de Teatre de l’Abast (País Valencià) i l’experimental Casting Lear, de Barco Pirata -Teatro de la Abadia i Andrea Jiménez (Madrid).

Lliurament dels premis de la XXXIV Fira d’Arts Escèniques – Mostra de Teatre d’Alcoi

Amb sessions maratonianes de set espectacles i dues activitats sectorials per jornada, les arts escèniques han arribat fins i tot als carrers d’Alcoi, que ha acollit els 244 professionals finalment inscrits a la fira i els quasi 160 treballadors de la cultura que l’han feta possible.

Una fira “indispensable”

El director de la Mostra, Josep Policarpo, es mostra satisfet per haver aconseguit el doble objectiu d’atendre el sector i el públic, proposant-los experiències que els animen a fer un pas més enllà. “Només tenim quatre dies per mostrar una selecció de les darreres produccions més interessants de l’escena valenciana i estatal. Tractem que estiga equilibrada la presència de diferents estils i llenguatges escènics, d’oferir propostes per a tot tipus de públic i de totes les edats”, indica.

La XXXIV Fira d’Arts Escèniques – Mostra de Teatre d’Alcoi

Per part seua, la regidora de Cultura, Elisa Guillem, remarca el caràcter dinamitzador d’aquest esdeveniment i explica: “La resposta de la ciutat, però també del sector, ens confirma la necessitat de mantindre aquesta fita en el calendari escènic valencià. Som un punt de trobada indispensable perquè les companyies mostren les seus darreres creacions i els programadors prenguen el pols de l’oferta escènica”.

“No hem d’oblidar que, com qualsevol altra fira sectorial, ací es produeixen contactes comercials. Tenim una escena molt viva, amb una creativitat i nivell artístic excel·lent, que necessita arribar al públic a través de les contractacions en festivals, sales públiques i privades”, afirma la regidora, qui afegeix que “les arts escèniques demostren, de nou, que són també un motor econòmic per a la nostra ciutat”.

Per tot això, reivindica la necessitat de “mantindre el suport i la inversió en la Mostra per part de totes les administracions”. De fet, enguany ha comptat amb la col·laboració de l’Institut Valencià de Cultura (IVC), la Fundació SGAE i l’INAEM (depenent del Ministeri de Cultura).

La XXXIV Fira d’Arts Escèniques – Mostra de Teatre d’Alcoi

Activitats per a professionals

La Mostra de Teatre d’Alcoi ha reunit 36 empreses distribuïdores, 65 programadors, 99 companyies i productores, 16 fires i festivals, 28 professionals de la premsa i d’altres àrees de les arts escèniques provinents del País Valencià, Madrid, Andalusia, Illes Balears, Catalunya, Extremadura, Galícia, Castella-la Manxa, Castella–Lleó i Múrcia. “Un ventall ben ample de treballadors de la cultura de bona part de l’Estat que durant quatre dies han compartit el pati de butaques com a espectadors, però també un programa d’activitats específiques”, assenyala l’organització..

A banda de les presentacions de llibres o iniciatives per a crear sinergies, com ara la Xarxa Alcòver, ha destacat la “Roda de negoci“, organitzada amb la col·laboració d’AVETID, per a dinamitzar el mercat escènic, en què 56 companyies i distribuïdores han presentat les seues produccions a 24 programadors.

La XXXIV Fira d’Arts Escèniques – Mostra de Teatre d’Alcoi

També ha sigut mobilitzadora per al sector la trobada del Circuit Cultural Valencià, en la qual el col·lectiu de programadors s’ha deslligat novament del model imposat enfront del que va presentar, en consens amb el sector, en l’edició de la Mostra del 2024. I han denunciat que encara no es conega quants municipis en formaran part finalment d’aquest programa i els recursos que rebran. Ara, tal com avancen els mesos sense que es resolguen aquestes qüestions, temen que la temporada efectiva de programació de l’IVC 2025 comence amb mig any de retard, com a mínim, el que pot fer caure multitud de contractacions previstes.

Comparteix

Icona de pantalla completa