Acció Cultural del País Valencià (ACPV) condemna “enèrgicament” el nou model “castellanitzador” de la ràdio i la televisió d’À Punt que l’actual president de la Corporació Audiovisual de la Comunitat Valenciana, Vicente Ordaz, ha anunciat a Les Corts aquest dilluns.
“Les línies mestres d’aquesta etapa atempten clarament contra la nostra llengua i la nostra cultura, ja que incrementen el castellà en tota la programació de la cadena amb l’excusa d’obtindre més audiència”, retrau l’entitat.
ACPV lamenta que a partir d’ara les pel·lícules i sèries de producció aliena que programe À Punt s’emetran en castellà, amb la possibilitat accedir a la versió en valencià com a segona opció de pantalla. Això provocarà, adverteix Acció Cultural, que “les persones amb menys facilitat tecnològica no tinguen més remei que veure la programació només en castellà”. “Cal no oblidar, a més, que cada vegada que es canvie de canal s’haurà de tornar a sintonitzar l’enllaç que va encaminar cap a l’opció valenciana”, apunten.
El nou llibre d’estil “margina les universitats públiques”
A més, l’organització denuncia que la direcció de l’empresa està elaborant un nou llibre d’estil que “margina les universitats públiques valencianes”. Per a ACPV, es tracta d'”un nou atac del govern PP-Vox, un pas més destinat a crear nous conflictes mentre no s’actua sobre els veritables problemes que preocupen i afecten la societat valenciana”.
“I per a arredonir-ho encara més -prossegueix- la direcció de la cadena planteja la possibilitat d’introduir el castellà en peces informatives que facen referència a les zones de domini lingüístic castellà. Cal tindre en compte que ja han eliminat programes en televisió i ràdio de reconeguda trajectòria i qualitat i adquireixen productes com per exemple Què mengem?, de Nico Abad, de Telemadrid. Als atacs al valencià en el sistema educatiu afegeixen ara la reducció de l’ús de la nostra llengua en la xarxa pública de mitjans de comunicació. Aquesta política lingüística en contra del valencià i de compra de produccions d’altres televisions, a més, destrueix la indústria audiovisual valenciana i el sector del doblatge“.
Més inversions per a millorar l’audiència
Acció Cultural considera que per a fer créixer l’audiència de la ràdio televisió pública valenciana “fan falta inversions: un segon canal cultural i d’oci, un canal infantil, un canal internacional i una plataforma per a veure la programació a la carta com tenen altres televisions de l’Estat amb una aplicació per a aparells mòbils i televisions intel·ligents intuïtiva i completa”. “Per a guanyar audiència fa falta un mitjà que impulse un fort suport a la redacció d’informatius que garantisca la pluralitat informativa i que done credibilitat a l’espectador”, remarca.
Per tot això, condemna aquest “atac al valencià” i recorda que “un dels motius fonamentals per a la creació i gestió de la ràdio televisió valenciana, des del seu origen, era i és la promoció de la llengua pròpia dels valencians i les valencianes. El Partit Popular s’ha entregat amb els braços oberts a Vox i són aquests els que realment estan aplicant el seu programa electoral. Una vulneració clara de l’Estatut d’Autonomia i la Constitució espanyola que tant defensen”, conclou l’entitat.