Les excuses sembla que no s’acaben mai per a Europa. El nou tractat ha deixat a tots en un no viure de dubtes i expectació. Encara que en les illes hel·lenes no van tardar a desallotjar i desmantellar tots els camps, a Idomeni tenen un altre ritme, i no és estrany ja que, als ulls d’Europa, Idomeni és com un vesper cansat, enfadat i perillós, i no els convé sacsar-lo massa.

A Lesbos, els refugiats són tècnicament, encara que no oficialment, reclusos convictes, ja que el Tractat de la UE amb Turquia ha convertit màgicament la paraula “refugiat” en “immigrant il·legal”, cosa que dóna la potestat a Europa per a rebre’ls com a mers delinqüents.

Les arribades de dinghis a les costes van continuar durant un parell de dies a pesar que els ocupants dels camps eren portats emmanillats de peus i mans a un ferri amb destinació incerta; potser per mantenir l’esperança, potser per desinformació.

Els nous refugiats que arribaven a Grècia eren traslladats al ja desocupat camp oficial de Moria, però les condicions, que ja eren dolentes abans, han donat un gir que ningú esperava. Una vegada “instal·lats” en l’antiga presó hel·lena, són retinguts sense menjar ni cap atenció mèdica i, per descomptat, cap tipus d’ajuda per part dels voluntaris, que estan dies a les portes manifestant-se i intentant passar menjar a través de l’enreixat. Un gran exemple de com exercir els drets humans, definitivament.

Idomeni esperava el mateix colp, segurs que serien els següents, la qual cosa va fer créixer les tensions i va provocar que les manifestacions augmentaren en número i força. Els dies passaven i feia la sensació que res canviaria, però prompte ens vam adonar que no era així.
Amb el camp greco-macedoni les autoritats tenen molt més compte, perquè 15.000 persones unides poden ocasionar molts problemes i açò no li interessa a ningú. De manera que, gradualment, ACNUR, al costat de les autoritats gregues, s’ha dedicat a transportar gent des d’Idomeni fins a campaments alternatius, ja siga fora de la província o simplement en altres punts d’aquesta.

Asseguren que la gent està marxant voluntàriament i que en un altre lloc podran estar millor atesos, i molts, cansats d’estar estancats ací, s’aferren a la taula de salvació i decideixen marxar sense saber a on.

Els helicòpters sobrevolen la zona tots els dies, i la presència policial i militar ha augmentat molt en molt poc de temps. Aquests “nous camps” estan controlats, ja no per les autoritats gregues, sinó per les militars, d’una manera constant, i són tots recintes barrats. Mera coincidència, per descomptat.

La veritat és que, ho admeten o no, han decidit procedir amb un “divideix i impera” molt discret que sembla estar funcionant.

Cada dia hi ha menys tendes de campanya a Idomeni i menys gent, i ens fa por que aquest siga el principi de la fi per als refugiats. Una vegada separats en xicotetes seccions i allunyats de la frontera, seran molt més fàcils de controlar, i en el moment en què comencen a deportar-los de tornada a Turquia, que és la fi principal d’aquesta “reubicació”, ja serà massa tard: separats tindran molta menys força.

No és el mateix enfadar 15.000 persones a l’aire lliure i a 50 metres de la frontera macedònia, que a més estan atraient les mirades del món mediàtic, que a grups de poc més d’un miler com a molt repartits per diferents punts del país i que poden ser fàcilment passats per alt.

I la veritat és que Europa pot donar-se unes palmadetes en l’esquena, perquè compleixen amb la seua part del tracte a la seua manera, i com el tractat ja era una vulneració dels drets humans en si, el fi justifica els mitjans i ningú els qüestiona ni una cosa ni l’altra.
I, el millor de tot, és que no els importa com, o si Turquia també és fidel al que han acordat, perquè fins al moment sabem que milers de persones han sigut retornades als seus països de procedència, que per descomptat encara es mantenen en conflicte, com un secret de domini públic, perquè en el fons no li importa a ningú. S’entén, perquè probablement amb els 6.000 milions d’euros que li va donar Europa, el país turc no tenia suficient per a donar-los el palau i festins diaris promesos a tots.
Per això nosaltres i molts dels voluntaris presents en la zona, animem les persones a resistir, perquè temem que el següent pas d’Europa serà el de, com en les illes, decidir que els drets humans solament s’atribueixen als procedents de terres pròpies, perquè el fet d’haver nascut en qualsevol altre lloc et lleva humanitat, o potser serà al contrari?

Comparteix

Icona de pantalla completa