Diari La Veu del País Valencià
Vertebrem el País Valencià

Cinc de febrer de 2023. 7 del matí. Tren mitja distància amb destinació Murcia del Carmen. Destinació del meu trajecte: Alacant-Terminal. Dia rere dia no puc parar de pensar en aquest fet. La distància entre València i Alacant és de 125 quilòmetres, 159 per carretera i 179 en vies de tren. La durada és d’una hora i quaranta cinc minuts en cotxe, mentre que amb el tren són dues hores i quart per a l’anada (València-Alacant) i dues hores i mitja per a la tornada (Alacant-València) comptant, evidentment, que no hi haja cap retard.

Pensem els trens d’alta velocitat València-Madrid. La distància entre les dues ciutats és de 302 quilòmetres, 346 per carretera i 303 quilòmetres en tren d’alta velocitat. La durada del trajecte és de tres hores i quaranta-huit minuts per carretera i d’una hora i quaranta minuts en tren d’alta velocitat. Com és possible que coste menys temps anar a Madrid que a Alacant? Ara només estàvem parlant del temps i de la distància, però les freqüències són un cas a banda. Un diumenge de vesprada hi ha un mínim de sis trens d’alta velocitat per fer la tornada Madrid-València, mentre que per fer Alacant-València n’hi ha dos tenint en compte que RENFE pose el tren de reforç.

I encara no hem entrat en el meló dels rodalia. El temps del trajecte València-Moixent és de dues hores i el de València-Caudiel és d’una hora i quaranta-dos minuts el tren directe i tres hores i mitja el tren València-Sagunt i Sagunt-Caudiel. En canvi, les distàncies en cotxe són de cinquanta-sis minuts per a València-Moixent i de cinquanta minuts per a València-Caudiel. Com pot ser que coste més temps anar de València a Moixent en Rodalia que arribar a Madrid?

I després de tot això jo em pregunte per què no podem avançar i crear una xarxa de rodalia més forta, que arribe a més pobles, que els done servei i que permeta un turisme sostenible i sense la necessitat d’agafar el cotxe. Hem de teixir una xarxa de transports que arribe a més pobles. On estan els pobles de l’interior de Castelló i de l’interior d’Alacant? Sincerament, espere que les coses canvien perquè la tendència actual és a enfortir el recorregut València-Madrid i oblidar-se dels pobles, de la seua vida i de la seua gent. Això només permet que els pobles continuen morint-se. Lluitem per fer una xarxa ferroviària més forta i teixim el nostre territori per arribar a les cultures de pobles.

Comparteix

Icona de pantalla completa