Per la millora de les condicions laborals del professorat. Per la millora de la qualitat educativa

Dijous 1 de desembre són les eleccions sindicals a l’ensenyament públic. En aquest article repassem les principals novetats d’aquest curs i els reptes que cal afrontar en l’ensenyament, així com les principals reivindicacions de STEPV.

Aquest curs 2023/24 va carregat de moltes novetats. Per començar hem recuperat la normalitat a les aules i han desaparegut les restriccions imposades per la Covid 19. Això també ha comportat la recuperació de les ràtios d’alumnat anteriors a la pandèmia i l’eliminació del professorat extra per a fer front a la situació.

Aquestes mesures han estat criticades per STEPV, perquè mantindre les ràtios de la pandèmia (20 alumnes per aula) i l’increment de professorat eren una necessitat fins i tot abans de la irrupció del coronavirus. És per això que el Sindicat ha promogut una Iniciativa Legislativa Popular perquè les Corts Valencianes aproven la proposta de llei que hem presentat perquè la reducció de les ràtios siga una realitat.

D’altra banda, ara ha començat, després de 7 anys de reclamar-ho, la negociació de les plantilles docents. De moment s’ha creat un grup de treball per a tractar les plantilles dels centres educació infantil i primària, retallades per l’anterior govern del PP. Sembla que la negociació en Mesa Sectorial serà imminent. Queden pendent encara les plantilles docents de Secundària i FP, també previstes en el calendari de negociació.

La normativa sobre les plantilles docents és importantíssima per al bon funcionament dels centres educatius, perquè estableix el professorat mínim necessari per atendre el nostre alumnat. Les exigències de les lleis educatives reclamen més professorat i personal especialitzat: plurilingüisme, inclusió educativa, atenció a les necessitats educatives especials, etc. És cert que el govern del Botànic no només va recuperar el nombre de professorat retallat pel govern del PP, sinó que l’ha incrementat any rere any. Però també és cert que les necessitats dels centres reclamen més hores per a les diferents coordinacions, més professorat d’orientació, pedagogia terapèutica i audició i llenguatge, més hores de dedicació per al professorat tutor, equips directius, incorporació de professionals etc. Esperem que les reivindicacions del sindicat siguen ateses per la Conselleria i doten els centres del personal necessari. Altrament, caldrà incrementar la pressió.

Una altra de les novetats d’enguany és l’aplicació de la LOMLOE i de la nova llei d’FP (que encara s’ha de desplegar). Pel que fa a la primera, el professorat ha de refer totes les seues programacions per adaptar-les a la nova terminologia, forma d’ensenyar i avaluar, i atenció individualitzada que imposa la llei. Això ha significat un increment important de la tasca no docent del professorat, ja angoixat per la immensa tasca burocràtica que han de realitzar, tant els equips directius com el conjunt del professorat. La burocràcia ingent ens està desviant de la nostra principal funció, la docència. És una exigència constant per part de STEPV la reducció de la burocràcia en els centres educatius, en molts casos absurda i sense sentit. Aquesta insistència ha aconseguit petites victòries (simplificar alguns procediments o ajornar alguns terminis) però és clarament insuficient i queda pendent que la Conselleria complisca amb el seu compromís de publicar un decret per reduir la tasca burocràtica del professorat.

Quant a l’aplicació de la nova llei d’FP, queda pendent el desenvolupament per part del Ministeri, tot i que una de les novetats que recull ja està en marxa. Parlem de la integració del professorat tècnic d’FP (PTFP) amb titulació universitària al cos de secundària. La Conselleria d’Educació encara no ha negociat amb els sindicats el procediment, malgrat la insistència sindical, fet que està perjudicant les condicions laborals del professorat que està pendent de jubilar-se pròximament. Igualment, caldrà continuar reclamant l’equiparació salarial de la resta del PTFP no contemplada en la llei. De fet hi haurà tres cossos docents en FP amb condicions salarials diferents, fet inèdit i innecessari. També preocupa al sindicat la situació del professorat interí que no disposa de les noves exigències de titulació i que viu amb la incertesa de quin serà el seu futur laboral. No podem permetre que els canvis legislatius excloguen del sistema professorat amb anys d’experiència docent.

En l’àmbit universitari, ens preocupa la situació de precarització que des de fa anys està patint el professorat associat, majoritari en alguns departaments; el retard en la negociació del conveni col·lectiu del personal laboral; l’infrafinançament que pateixen les universitats públiques; les condicions laborals del PAS i l’ús del teletreball; o la privatització del sistema universitari públic, per citar només algunes de les situacions que vivim actualment en les universitats valencianes.

Finalment, una altra de les novetats d’aquest curs és l’aplicació de l’anomenada Llei Iceta (llei per a la reducció de la temporalitat en les administracions públiques), que preveu un sistema d’ingrés per concurs de mèrits i una oposició “light” (sense proves eliminatòries i altres característiques). El concurs de mèrits ja està en marxa i, abans del 31 de desembre, es publicarà l’oposició “light”. Preocupa al sindicat el futur dels milers de persones interines que no superen els processos selectius d’estabilització marcats per la llei Iceta (i els que vindran després) i l’aplicació d’una amenaça innacceptable: el cessament als tres anys d’exercir com a interí. Queda pendent com s’ha d’aplicar aquesta mesura nefasta en educació, acordada per tres sindicats i l’exministre de funció pública, Miquel Iceta.

Perquè totes les qüestions plantejades es resolguen amb garanties i continuem millorant les condicions laborals del professorat, garantim la seua continuïtat en el treball, reduïm les ràtios i la burocràcia, recuperem el poder adquisitiu perdut, ampliem les plantilles docents i avancem en la qualitat de l’educació cal que el sindicat que ha liderat les principals reivindicacions docents continue tenint la majoria en la Mesa Sectorial d’Educació com fins ara, i que incremente la seua representativitat en les universitats. I eixe sindicat es diu STEPV. Sempre al teu costat.

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.