Diari La Veu del País Valencià
Una nova línia de tramvia uneix el centre de València amb la Ciutat de les Arts i el barri de Natzaret

La Línia 10 (Alacant-Natzaret) de Metrovalencia té una longitud de cinc quilòmetres, huit estacions (tres subterrànies: Alacant, Russafa i Amado Granell-Montolivet, i cinc en superfície: Quatre Carreres, Ciutat Arts i Ciències-Justícia, Oceanogràfic, Moreres, i Natzaret). D’aquesta manera, amplia de forma molt considerable l’oferta de transport públic a la zona est de València.

La nova línia de tramvia connecta, des de aquest dimarts, 17 de maig, el centre de la ciutat amb un dels principals actius turístics, la Ciutat de les Arts i les Ciències; dona servei a àrees amb gran moviment diari de persones, com ara la Ciutat de la Justícia, i a més connectarà d’una forma sostenible els barris de Natzaret, Moreres, Quatre Carreres, Montolivet i Russafa.

Aquest projecte es va reactivar, després d’anys d’abandó, per part del president de la Generalitat, Ximo Puig, el 2017. El projecte, que havia estat paralitzat des del 2011, ha comptat amb una inversió de 50 milions d’euros, aportats per l’Administració Autonòmica i cofinançats per la Unió europea a través del programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) del País Valencià 2014-2020.

Les obres van començar l’abril del 2019 i han comprés els treballs d’infraestructura i superestructura de via en els trams subterranis i nous de superfície; arquitectura i equipament; senyalització i comunicacions; electrificació i subestacions, i la construcció del dipòsit i taller provisional de Natzaret.

Estacions i parades

La Línia 10 disposa de tres estacions subterrànies plenament accessibles: Alacant, Russafa i Amado Granell-Montolivet. La primera compta amb dos accessos al carrer de Sogorb, a aproximadament 300 metres de l’estació de Xàtiva de Metrovalencia i de l’Estació del Nord de Renfe, i a l’avinguda Germanies; Russafa té un accés a l’avinguda Antic Regne de València, al costat de les Escoles Professionals d’Artesans, i les instal·lacions d’Amado Granell-Montolivet en tenen dos a la mateixa avinguda, a l’encreuament amb el carrer de Luis Oliag i a la confluència amb el carrer de Granados i la plaça Doctor Torrens.

Les parades en superfície són Quatre Carreres, molt pròxima al pavelló del València Bàsquet, Ciutat de les Arts-Justícia, Oceanogràfic, Moreres, pròxima a una zona urbanística en creixement i Natzaret. L’estructura d’aquestes parades compta amb 23 metres de llarg, la qual cosa garanteix una major accessibilitat i més espai per a les persones que utilitzen el tramvia. A més, el nou equipament disposa d’espai suficient per situar la informació de servei, com ara horaris i plans, teleindicadors, megafonia i suports publicitaris. Es tracta d’estructures metàl·liques que reprodueixen a la part posterior la silueta del «trencadís».

La Línia 10, origen de futures ampliacions

L’entrada en servei de la Línia 10 de Metrovalencia suposa el primer pas de futures ampliacions de la xarxa de tramvia a València. A part de la prolongació de la mateixa línia cap al Grau, els primers quilòmetres de recorregut seran compartits per les futures Línies 11, que es desviarà a la Ciutat de les Arts i de les Ciències (Pont l’Assut de l’Or) fins al Grau, i la Línia 12, que prendrà un traçat alternatiu, després de l’estació d’Amado Granell-Montolivet i abans de la parada de Quatre Carreres, fins a arribar a l’hospital més gran de València, l’Hospital La Fe.

Temps de recorregut i freqüència de pas

El recorregut del tramvia entre l’estació d’Alacant i la de Natzaret s’ha previst en 16 minuts, mentre que entre Alacant i Ciutat Arts i Ciències-Justícia, parada final en la meitat de les circulacions, el trajecte és d’11 minuts.

La freqüència dels tramvies és de 7,5 minuts fins a Ciutat Arts i Ciències-Justícia i 15 minuts fins a Natzaret els dies laborables, que es converteixen en 10 i 20 minuts, respectivament, en dissabtes, diumenges i festius.

La nova línia compta amb sistema de prioritat semafòrica en tots els encreuaments per als vianants i de vehicles al llarg de tot el recorregut en superfície.

El material mòbil que circula entre el carrer Alacant i el barri de Natzaret està compost per set unitats de tramvia Bombardier, de la sèrie 4.200, de pis baix que disposen de rampes manuals automàtiques en totes les portes dobles per facilitar l’accés a la unitat des de l’andana a les persones de mobilitat reduïda en cadires de rodes. La seua capacitat és de més de 200 persones per unitat.

El nou disseny dels tramvies ha estat dut a terme per l’empresa Estudiopg que ha tingut en compte unes certes claus, com ara reforçar la identitat de marca de Metrovalencia, unint-la a Generalitat Valenciana, a través del color vermell corporatiu.

Connexió amb la resta de la xarxa

Les estacions d’Alacant i Bailén (Línia 7) estan unides per un nou passatge per als vianants fins a l’estació d’Alacant que permetrà el pas de les persones usuàries de la Línia 7 a la Línia 10.

Enguany començaran les obres del pas per als vianants Alacant-Xàtiva (Línies 3, 5 i 9) que tindrà una longitud projectada superior a 250 metres i unirà a través del subsol totes dues estacions des dels vestíbuls, arrencant a cota de vestíbul al costat Alacant i arribant a uns tres metres per sota del nivell de vestíbul de l’estació de Xàtiva, la qual cosa obliga a disposar un nucli de comunicació vertical compost per una escala fixa i una altra mecànica i un ascensor accessible per a PMR (Persones de Mobilitat Reduïda).

Transbord gratuït a Alacant

Des del moment en el qual la nova línia entre en servei, la connexió amb la resta de la xarxa de metro és gratuïta. D’aquesta manera, els transbords que es facen entre les estacions de Xàtiva (L3, L5 i L9), Bailén (L7) i Plaça Espanya (L1 i L2) amb la d’Alacant (L10) no tindran cap cost, encara que el canó per als vianants que unirà Alacant i Xàtiva no estiga conclòs. En el sentit invers, des de l’L10 a la resta de la xarxa, el transbord tampoc tindrà cap cost.

És a dir, els viatgers i viatgeres, després d’eixir de les instal·lacions de Metrovalencia en aquestes estacions, podran dirigir-se caminant pel carrer o pel passatge de vianants de Bailén fins a Alacant, on podran validar el seu títol de transport sense que se’ls descompte cap viatge addicional. El temps que disposaran les persones usuàries per efectuar aquest enllaç gratuït serà de 20 minuts.

D’altra banda, gràcies als nous títols integrats SUMA, els viatgers i viatgeres de Rodalia, MetroBus i l’EMT podran transbordar de manera gratuïta a Línia 10, com ocorre amb totes les línies de Metrovalencia.

Estacions amb molt d’art

L’estació de Russafa mostra dos murals artístics de gran format que s’han instal·lat a les parets frontals de les dues andanes.

Les obres ocupen tot el mur de l’andana de cadascun dels nivells de l’estació, amb una extensió per mural de més de dos-cents metres quadrats. El mural del primer pis és obra dels artistes Mr. Simon i Lliri blanc González, i ofereix la seua particular visió de la mobilitat sostenible. El segon mural és obra la dupla artística formada per Nero i Unamesa, que reflecteixen de manera seqüencial l’evolució experimentada pel barri de Russafa.

Aquestes obres artístiques són resultat de la col·laboració entre FGV i l’Associació Cultural Zedre sota l’etiqueta de #Artalmetro.

Il·lustracions identificatives d’estacions i parades

La denominació de les huit estacions i parades de la Línia 10 s’ha fet en funció de criteris geogràfics més funcionals i altres de caràcter històric i popular, però sempre amb la finalitat d’ajudar a situar-se les persones usuàries.

Huit il·lustradors acompanyen amb les seues creacions la denominació de les estacions i parades. Les il·lustracions presenten sota la mirada personal i estil de cada artista elements o personatges vinculats al nom triat.

Diego Blanco ha fet la imatge d’Alacant; Mar Hernández «Malota», la de Russafa; Pau Valls, la d’Amado Granell-Montolivet; Irene Pérez la de Quatre Carreres; Víctor Visa, la corresponent a Ciutat Arts i Ciències-Justícia; Ángela Fernández del Campo, la d’Oceanogràfic; Simone Virgini, la pertanyent a Moreres, i Elga Fernández Lamas, la de Natzaret.

Comparteix

Icona de pantalla completa