Diari La Veu del País Valencià
Aconsegueixen que la cadena de restaurants Five Guys incorpore el català a la seua carta

Plataforma per la Llengua ha aconseguit que la cadena de restaurants Five Guys incorpore el català a la seua carta. Aquest èxit s’ha pogut aconseguir gràcies a l’acció dels voluntaris del grup local de l’entitat a Barcelona, que el 18 de febrer del 2022 van col·lapsar l’establiment de la cadena al centre comercial El Triangle, a la plaça de Catalunya de Barcelona, per a denunciar que l’establiment vulnerava els drets lingüístics dels consumidors.

L’acció es va dur a terme després de valorar prèviament l’atenció de diferents establiments i va començar quan els voluntaris, en parelles i grups de tres, van anar entrant de manera esglaonada al Five Guys del centre comercial El Triangle, que es va omplir de gom a gom. En constatar que les cartes i la informació fixa no s’oferien en català, els grups de voluntaris es van adreçar a l’encarregat per demanar-li la informació en llengua catalana i van demanar els fulls de reclamació.

Aquesta protesta, que el mateix dia també es va dur a terme en un establiment de la cadena de restauració Surf House, va permetre formalitzar una cinquantena de denúncies i va ser enregistrada en vídeo per animar els ciutadans a fer respectar els seus drets lingüístics. Posteriorment, Plataforma per la Llengua va fer arribar les denúncies dels clients a l’Agència Catalana del Consum, que, després del procediment d’inspecció, va iniciar la denúncia administrativa contra tots dos establiments.

Plataforma per la Llengua celebra que, primer, Surf House i, ara, Five Guys hagen inclòs el català a les seues respectives cartes, però recorda que es tracta d’una obligació legal aprovada pel Parlament de Catalunya el 2010 per defensar els drets lingüístics dels catalanoparlants i que es concreta als articles 128 i 211 del Codi de consum de Catalunya. Aquests articles estableixen que «les persones consumidores, en llurs relacions de consum, tenen dret […] a ésser ateses oralment i per escrit en la llengua oficial que escullen», així com que «la documentació i les informacions necessàries per al consum i l’ús adequats dels béns i serveis dirigides a les persones consumidores han d’estar a disposició immediata d’aquestes [en català]».

Tot i que els restaurants de Five Guys a Catalunya ja han anat incorporant el català a les cartes, la resta de restaurants del domini lingüístic, com ara els del País Valencià, encara exclouen el català. Per aquest motiu, Plataforma per la Llengua demana a la cadena de restaurants que incorpore el català a tots els seus restaurants del domini lingüístic.

L’activisme com a motor de transformació

Després de les accions a Five Guys i Surf House, Plataforma per la Llengua va fer una acció similar en un local de la cadena Takumi, que tampoc no tenia la carta en català. Els voluntaris van demanar individualment el full de reclamacions als treballadors fins a col·lapsar l’establiment durant una estona. En aquesta ocasió, l’acció es va emmarcar en la «Setmana pel català», una iniciativa de Plataforma per la Llengua a Barcelona per sensibilitzar la ciutadania sobre l’ús del català i per estimular el compromís personal i col·lectiu amb la llengua. Enguany se n’ha celebrat la segona edició.

Malauradament, els establiments citats no són els únics que vulneren els drets lingüístics dels consumidors i, de fet, les empreses a les quals pertanyen només són un exemple més de tantes empreses que operen a Catalunya i que actuen de manera fraudulenta al nostre mercat fent competència deslleial a les empreses que sí que compleixen la normativa lingüística vigent.

Per aquest motiu, Plataforma per la Llengua seguirà animant a fer accions com aquestes en totes aquelles empreses que vulneren els drets lingüístics dels catalanoparlants i ometen la llengua pròpia del territori en la informació rellevant del consum, tot i tenir els recursos per incloure-la. De fet, l’entitat s’ha posat a disposició de diferents moviments veïnals que han organitzat accions similars. Per exemple, se’n va fer una al carrer Enric Granados de Barcelona, on dos dels establiments denunciats ja han incorporat el català, i també a un conegut multicine al barri de Gràcia de Barcelona per no oferir cap sessió de la seua oferta d’exhibició en català.

Aquestes accions demostren que l’acció col·lectiva, conjuntament amb l’esforç administratiu i jurídic que ofereix Plataforma per la Llengua, és un model d’èxit i transformació per aconseguir que grans establiments comercials respecten els drets lingüístics dels catalanoparlants i s’avinguen a respectar la legislació en matèria de llengua de Catalunya.

Finalment, cal recordar que l’entitat també disposa d’un servei de queixes i consultes en què els consumidors poden denunciar vulneracions lingüístiques.

Comparteix

Icona de pantalla completa