Diari La Veu del País Valencià
Poesia italiana, una visió històrica de la llengua, cançons que parlen de tu i molt més, a La Veu dels Llibres

L’últim número de La Veu dels Llibres ofereix una entrevista de Santi Borrell a Antonella Anedda (Roma, 1955), poeta, assagista i traductora. D’origen sard, viu entre Roma, Suïssa i l’illa de Sardenya. Llicenciada en història de l’art, exerceix de professora a la Universitat de Lugano. Dels seus llibres caldria destacar: Residenze invernali (1992), Notti de pace occidentale (1996) o Il catalogo della gloria (2003). El 2019 va rebre el títol de doctora honoris causa per la Sorbona de París. Recentment, en català, ha aparegut Historiae (Saldonar, 2022), amb traducció i pròleg del poeta Joan-Elies Adell.

Per part seua, Silvestre Vilaplana comenta Irreductibles, de Carles Fenollosa, un llibre que fa una visió històrica de la situació de la llengua i la cultura, assenyalant les variacions del sentiment de la singularitat valenciana com a eix clau. L’autor pren com a base una realitat evident: els valencians, en general, no tenim massa clar el que som perquè no tenim massa clar el que hem sigut. I aquesta obra intenta solucionar aquesta mancança de coneixements.

D’altra banda, Àngela Baldó s’endinsa en Totes les cançons parlen de tu, de Xavi Sarrià, una novel·la que narra els fets que ocorregueren en un temps determinat en la vida d’un joves. «Tots estem fets de melodies d’altres, d’imatges d’altres. Tots formem part de la biblioteca col·lectiva que s’ha anat forjant als nostres cervells de generació en generació». Amb aquesta reflexió, l’autor ens presenta una de les idees de l’obra: sense el llegat que ens deixaren, no podríem construir un relat propi.

En aquest número, Daniel P. Grau recomana La nova mestra, de Carme Cardona, un llibre que conta la història d’Adela Ferro, una mestra que té la primera destinació a Fontfreda, un poble de muntanya, remot, lluny de la València on ha viscut durant els seus vint-i-un anys, sota la protecció dels pares. Sabem que ens trobem en els primers anys de la dècada dels seixanta, a l’inici d’obertura del règim franquista iniciat pocs anys abans, amb el desarrollismo i l’embranzida del turisme a les nostres costes, no ha arribat a aquestes terres que en certa manera semblen encara instal·lades, ancorades, en la postguerra més immediata.

A més, aquest dissabte, Núria Garcia ressenya Les maleïdes, de Sergio Baos, una obra teatral que relata la complicada vida d’una família, amb l’àvia, la filla i la neta com a protagonistes. Tres dones que, per atzar o destí, han patit embolics inexplicables al llarg de les seues vides. La necessitat de tancar comptes pendents i retrobar-se les portarà a iniciar un viatge surrealista on el passat i el present de cadascuna s’entremesclaran perquè nosaltres mateixos arribem a les nostres pròpies conclusions.

Finalment, aquesta setmana també podem saber quins són els llibres més venuts a Fan Set, a València.

Comparteix

Icona de pantalla completa