Diari La Veu del País Valencià
Calabuig apel·la a «espais d’acord» i sostenibilitat en la presa de possessió com a president de l’APV

El nou president de l’Autoritat Portuària de València (APV), Joan Calabuig, ha pres possessió del càrrec aquest dimarts amb un discurs en el qual ha posat el focus en la transició energètica del Port de València i la seua sostenibilitat, sota la premissa que «hi ha molts més espais d’acord del que a vegades sembla» i «ningú té tota la raó, però tots tenen una mica de raó».

«La sostenibilitat és essencial, no és l’època del desenvolupisme, es tracta de la nostra pròpia supervivència», ha assegurat Calabuig en l’acte celebrat aquest dimarts a l’Edifici del Rellotge, en el qual han participat el president de la Generalitat, Ximo Puig, i el president de Ports de l’Estat, Álvaro Rodríguez Dapena.

Calabuig ha dedicat les primeres paraules com a president de l’APV a agrair la «gran faena» del seu antecessor «en temps de complexitat i enormes desafiaments». Calabuig ha assegurat que ell aplicarà «tots els esforços i capacitats per a estar a l’altura» dels qui l’han precedit.

En la intervenció, s’ha referit a la dimensió econòmica, ambiental i social i institucional que «assenyalen el camí» de l’APV. En l’àmbit ambiental, ha incidit en la vulnerabilitat de la costa i ha reconegut que «els ports han generat un efecte barrera en molts llocs», per la qual cosa és «imprescindible escoltar els afectats».

Ha afirmat que cal complir els objectius de desenvolupament sostenible per al 2030 de zero emissions i aconseguir un «port ultraconnectat, verd i innovador». «Projecció comercial i compromís mediambiental no són deslligables», ha afegit.

En el pla econòmic, ha destacat que els ports de Gandia, Sagunt i especialment València són un «factor clau per a la competitivitat» de les empreses en un moment en el qual «el 90% del creixement econòmic mundial es produirà en aquesta dècada fora d’Europa». Així, ha destacat les prop de mil connexions del Port de València amb la resta de món i les 35 navilieres que hi operen.

També ha assenyalat que el Port haurà de donar una «resposta àgil, sòlida i eficient» davant les noves inversions al País Valencià, entre les quals ha destacat la gigafactoria de cel·les de bateries de PowerCo, (Grup Volkswagen) i l’electrificació de Ford.

Des de la perspectiva social i institucional, ha remarcat que «els ports són de tots els ciutadans i han d’estar a favor del progrés i el benefici per al conjunt de la societat». Ha destacat la cessió recent de sòl per a ús ciutadà al barri de Natzaret, amb qui el Port «inevitablement està en deute».

L’ampliació nord

Després de l’acte institucional, a preguntes dels mitjans sobre el projecte de l’ampliació nord del Port de València, pendent de la seua aprovació en el Consell de Ministres, Calabuig ha assenyalat que la terminal «ja està feta i ara el que cal veure és compaginar tot el projecte econòmic que hi ha al voltant d’aquesta inversió i veure com aliar-se de la millor manera possible amb tot l’entorn ciutadà i urbà per a tindre la sostenibilitat més gran possible».

Sobre si això implica emetre una nova Declaració d’Impacte Ambiental (DIA), Calabuig ha indicat que s’està «pendent de saber exactament a qui s’ha d’atribuir» aquesta decisió, en al·lusió al procés obert en el Tribunal Superior de Justícia de Madrid que va suspendre cautelarment la resolució ministerial que establia que l’APV és l’òrgan substantiu del projecte i ha de determinar si es fa una nova DIA.

«En cas que s’atribuïsca al Port de València -ha explicat Calabuig-, nosaltres evidentment farem el treball al qual ens obliga la Llei, però sobretot el que vull és que en el futur les DIA no siguen una arma llancívola; al contrari, han de ser un instrument per a garantir-nos a tots estar segurs que el nostre desenvolupament és sostenible i equilibrat. Per tant, ací també ha d’haver-hi tot el diàleg possible amb l’alcalde, Joan Ribó. Espere veure’l els pròxims dies i parlar-ne».

Comparteix

Icona de pantalla completa