Diari La Veu del País Valencià
Compromís proposa allargar les línies 1 i 2 de Metrovalència i serveis de 24 hores els caps de setmana

Compromís ha proposat una extensió de la xarxa de Metrovalència fins el 2035 que inclouria la prolongació de les línies 1 i 2 des d’Àngel Guimerà fins a l’Hospital La Fe; la reconversió de la línia 6 en un tramvia orbital; connectar la Línia 10 amb el Pont de Fusta i el Cabanyal; i que el nou túnel entre Albereda i Bailén passe per davall del carrer La Pau.

Aquestes són algunes de les propostes que han presentat el candidat de Compromís a la Generalitat, Joan Baldoví; l’alcalde de València, Joan Ribó; i la síndica a Les Corts, Papi Robles. Es basen en la proposta que va realitzar fa uns dies l’Associació Valenciana pel Transport Públic.

La coalició proposa també perllongar les línies de metro de fora de València per a donar servei a poblacions com Vilamarxant (Camp de Túria), Puçol i el Puig (Horta Nord) i Xirivella, Aldaia i Alaquàs (Horta Sud).

En concret, les línies 1 i 2 de Metrovalència es quedarien com estan pel nord, però a partir d’Àngel Guimerà canviaria el seu trajecte: en lloc de girar cap a Jesús, continuarien recte per a creuar l’estació central i dirigir-se per Ausiàs March fins l’Hospital La Fe, amb parada en aquesta avinguda i enfront del Parc Central.

La línia 3 canviaria el seu recorregut a partir d’Àngel Guimerà i assumiria el de les línies 1 i 2 fins a Torrent Avinguda. Pel costat nord, s’allargaria fins al Puig o Puçol per a permetre els transbords amb el Rodalies.

Alhora, la línia 4 de tramvia s’estendria pel costat nord des de Mas del Rosari (Paterna) fins a Creu de Gràcia, amb una parada als voltants del centre comercial Heron City. En la seua part dins de la ciutat de València, deixaria de realitzar el camí del Pont de Fusta, que assumiria la línia 10.

Per la seua banda, la línia 5 es mantindria igual a la ciutat, però incorpora el traçat actual de la línia 9, que desapareixeria. Així, una part arribarà a l’aeroport i l’altra, a Vilamarxant creuant per Riba-roja (Camp de Túria), on realitzaria dues parades.

La línia 6 seria la que tindria un canvi més notori, ja que passaria a convertir-se en un tramvia orbital a partir de Tarongers. En lloc de compartir recorregut amb la línia 4 pel Cabanyal, com fins ara, giraria després d’aquesta parada enfront de les universitats per a anar a la Ciutat de les Arts, amb parades en Blasco Ibáñez, Aiora i Pintor Maella. Des de l’Aqua, aniria pel Bulevard Sud fins al Nou d’Octubre, d’allà a Beniferri i des d’allà, fins a Sant Miquel dels Reis.

La línia 7 canvia totalment el seu recorregut: en la part sud, assumeix tot el de la línia 1, de Castelló a Jesús. En aquest punt agafaria el túnel de Bailén a Albereda i arreplegaria el recorregut de la 9, amb una extensió des d’Alboraia fins a Tavernes Blanques (Horta Nord).

La línia 10 allargaria el seu recorregut de Natzaret fins a Marítim pel port i recuperaria l’antic traçat sota Ciutat Vella, amb parades en Mercat Central, Carme i Torres de Serrans. La proposta inclou també la línia 14, des de Marítim fins al Barri del Crist passant pel barri de la Llum, Xirivella, Aldaia i Alaquàs.

Des de Compromís han proposat també ampliar el servei de Metrovalència a 24 hores els caps de setmana. L’alcalde, Joan Ribó, ha assenyalat que aquest servei «funciona bé» en els autobusos. Així mateix, Joan Baldoví també ha apostat per «multiplicar les freqüències». «És evident que la mobilitat és una de les claus fonamentals en la lluita contra l’emergència climàtica. Però l’única manera d’aconseguir la reducció de l’ús del cotxe privat és donant alternatives a la ciutadania. Per això, des de Compromís presentem una proposta de millora del servei de Metrovalència amb la qual vertebrar tots els barris amb metro o tramvia, connectar tota l’àrea metropolitana i multiplicar les freqüències, apostant per un servei 24 hores durant els caps de setmana», ha declarat el candidat.

Per la seua banda, Ribó ha manifestat la importància per a la ciutat i tota l’àrea metropolitana de fer realitat aquest projecte, reivindicant la necessitat que els Pressupostos Generals de l’Estat contemplen una partida explícita per al metro de València «igual que fan amb el metro de Sevilla i de Màlaga». «No és just que sempre siguen els valencians i valencianes els que estiguem infrafinanciats», ha agregat.

Finalment, Papi Robles ha posat l’accent en la importància de la credibilitat a l’hora de fer propostes, i ha qualificat de «pobra» la del PP. «És una vergonya sentir parlar al PP de millores en la xarxa de Metrovalència, quan en el moment en què ells van governar, i amb majoria absoluta, van abandonar completament el metro deixant la ciutadania sense un servei digne».

Comparteix

Icona de pantalla completa