Diari La Veu del País Valencià
Cevisama 2023 obre les portes per a reivindicar que la ceràmica «té futur»

Cevisama 2023, la fira de la ceràmica, bany i pedra natural, ha obert les seues portes aquest dilluns, després de més de dos anys d’aturada, per a servir com a punt de trobada a més de 500 marques i reivindicar que el sector «té molt de futur» malgrat la crisi per l’escalada de preus de l’energia.

La inauguració de la 39a edició de Cevisama ha anat a càrrec del president de la Generalitat, Ximo Puig, i del president de la CEV i vicepresident segon de Fira València, Salvador Navarro. Més de 500 signatures, 80.000 metres quadrats d’exposició i uns cent ponents experts en arquitectura, disseny o construcció sostenible i industrialitzada esperen als professionals en aquesta cita del sector ceràmic que se celebra fins al 3 de març. Unes xifres que no arriben a les de la seua anterior edició de febrer de 2020, que va comptar amb 847 signatures expositores i una superfície total de 126.000 metres quadrats.

La crisi que travessa el sector ha marcat les intervencions de l’acte inaugural. El president de la Generalitat ha reconegut que la ceràmica ha estat durant molts anys la salvació de les exportacions i «ha oferit la possibilitat de tindre una balança de pagaments positiva», alhora que ha fet que Castelló siga «la província més industrialitzada del nostre país».

El president de la Generalitat, que ha anunciat aquest dilluns que la Generalitat està estudiant duplicar els préstecs bonificats com a pla B a les ajudes del sector, ha demanat que «la burocràcia no impedisca agilitzar al màxim» les ajudes i «fer passos per a buscar mesures excepcionals en moments excepcionals, des de la perspectiva del que pot fer la Generalitat, en converses permanents amb el sector».

A més, ha destacat que, en aquest context, Cevisama «és una plataforma extraordinària per a poder concertar totes les accions en el sector». «Sabem també de les dificultats que en un moment com aquest té la pròpia fira, però és evident que Fira València ha de ser una plataforma per a tots els sectors econòmics de la nostra comunitat», ha assenyalat.

Puig ha augurat una «fira molt important» per a fomentar la internacionalització del sector i ha ressaltat l’afluència de persones en el primer dia del saló. «Ara del que es tracta és que aquesta setmana siga una setmana de rellançament d’un sector fonamental per a l’economia valenciana i d’Espanya», ha subratllat, abans d’insistir que «la ceràmica i tots els sectors afins tindran futur».

Preguntat per si la Generalitat es planteja mesures perquè Cevisama no defallisca, ha assenyalat que tant l’Ivace com la institució firal han realitzat una inversió de més d’un milió d’euros, i ha assegurat que el certamen «comptarà amb tot el suport de la Generalitat».

Per la seua part, Salvador Navarro ha remarcat que Cevisama és una fira «indiscutible» i que «històricament ha sigut la principal plataforma de màrqueting i d’internacionalització del sector ceràmic castellonenc», convertint-se en l’esdeveniment professional que més visitants estrangers porta al País Valencià. Així, ha destacat que en aquesta cita professional es pot «veure el moment actual» del sector i la seua «projecció de futur», al mateix temps que ha assegurat que la ceràmica, pedra natural i bany són «sectors amb molt de futur». A més, ha reivindicat que «les administracions assistisquen en allò necessari» a la indústria per a garantir la seua viabilitat davant «l’insuportable increment del preu de l’energia».

Amb tot, el secretari general de l’Associació Espanyola de Fabricants de Taulells i Paviments Ceràmics (ASCER), Alberto Echavarría, ha indicat que les empreses estan «estrenyent les dents» i «aguantant el temporal» mentre les ajudes «no arriben».

Segons ha explicat, malgrat l’última baixada del preu del gas, aquest recurs continua sent quatre vegades més car que abans de la guerra i, per tant, el sector «continua sent quatre vegades menys competitiu del que era abans». Tot això ha suposat una pèrdua de quota de mercat enfront de competidors que sí que han rebut ajudes i han pogut patir menys pujades en els seus preus. Echavarría ha detallat que la producció de ceràmica ha caigut o 15% a l’Estat espanyol i que ha augmentat un 1% a Itàlia en 2022. Els mercats més danyats són els dels Estats Units i Europa «en general». «Els estratègics», ha lamentat.

Respecte a les perspectives de 2023, i ara que el preu del gas comença a descendir, ha assenyalat que l’objectiu serà recuperar competitivitat. «Probablement podrem tornar a produir, però no tindrem a qui vendre. Necessitem garantir que la xarxa de preus siga constant perquè puguem utilitzar aquest romanent de tresoreria per a invertir i recuperar tota aquesta competitivitat que hem perdut des de l’any passat».

Echevarría també ha subratllat que Cevisama és, «sens dubte, una oportunitat» per als productors d’ensenyar les seues novetats i enfortir la relació amb els clients. Preguntat per si el certamen ha recuperat la seua força, ha lamentat que «en absolut», i ha explicat que el nombre d’empreses associades a Ascer que van assistir en l’anterior edició va ser de 97 davant les 47 d’enguany.

Segons el seu parer, es tracta d’una situació que afecta a tots els salons professionals. «La manera de fer promoció i la manera de comercialitzar de les empreses ha canviat durant aquests dos anys, la gent ha canviat l’enfocament», «s’està apostant menys a nivell global per les fires».

Comparteix

Icona de pantalla completa