Diari La Veu del País Valencià
La lluita per la llibertat d’Amado Granell protagonitza el nou espectacle de Caterva Teatre

La companyia Caterva Teatre presenta el seu nou espectacle Amado, una «història de lluita per la llibertat» interpretada per Fernando Soler i Jaume Ibàñez nascuda de les residències de Graners de Creació, que ha sigut possible gràcies a la col·laboració de Rambleta i Espai Inestable com a sales amfitriones. Així, el muntatge es representarà en tots dos escenaris: el 14 d’octubre, en estrena absoluta, en Rambleta, i del 21 al 23 en Espai Inestable.

Després de L’home bo, l’últim treball de Caterva Teatre, que va resultar de la primera part de la seua residència en Graners de Creació i que va ser seleccionat per a la gira 2020/21 de la Xarxa Alcover, Amado és la nova creació de la companyia, en la qual està treballant un any i amb la qual continua la mateixa direcció dramatúrgica: «un teatre documental, contemporani, social i humà».

L’agrupació la formen tres actors, convertits en dramaturgs, directors i productors, encara que, com expressen ells mateixos, «sempre molt oberts al fet que els elements externs participen».

«L’il·luminador (Diego Sánchez), l’escenògraf (Los Reyes del Mambo) i el creador de l’espai sonor (David Alarcón) impacten directament en el treball de direcció i dramatúrgia, és un treball col·lectiu», assenyalen.

Amado naix d’un llarg procés de documentació i investigació d’un fet real per a fer un viatge al passat d’una forma molt contemporània i explicar la història d’Amado Granell, una aventura per la primera meitat del segle XX, el periple d’un home de Borriana (Plana Baixa) que va defensar la llibertat i mai no va deixar de lluitar pels seus ideals.

La companyia explica la seua vida a través de personatges satèl·lits que van girar al voltant d’ell i d’un espai escènic compost per objectes que formen un museu de la seua vida, amb els seus alts i baixos, com va ser l’alliberament de París del nazisme o, per contra, la decepció de qui va lluitar pels seus ideals i al final del camí es va quedar tot sol.

«En l’última escena serà el net de Granell qui, a partir de la vida del seu avi, ens explique la seua visió de les coses. El seu avi va acabar els seus dies mirant per la finestra, esperant l’alliberament d’Espanya del franquisme. Per a nosaltres és molt satisfactori explicar i interpretar històries humanes. A partir d’ací sorgeix l’emoció, el riure o el plor. Li contarem una història a l’espectador perquè es divertisca, l’escolte, pense i traga les seues pròpies conclusions», apunten els responsables de la peça.

Amb Amado, Caterva Teatre tanca el cercle que va començar amb L’home bo dins de Graners de Creació, un projecte de residències que, segons expliquen, els ha permès residir i tindre un espai on poder «treballar una creació a foc lent amb ferramentes que habitualment no podrien utilitzar en una producció a l’ús de la companyia.»

«Poder residir en un espai i experimentar, jugar, créixer amb la peça és quasi un luxe, poder mitjançar amb públics i col·lectius diferents per a intercanviar mirades i converses. Graners per a Caterva Teatre ha sigut una ferramenta de desenvolupament en la companyia, el camí cap a una forma de fer, un semàfor en verd cap a la maduresa creativa i creadora. Si no fora per l’oportunitat de Graners, potser aquesta producció no estaria passant, almenys d’aquesta manera», assegura la companyia valenciana.

Comparteix

Icona de pantalla completa