Les conselleries de Cultura, Educació i de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya i la Xarxa Vives d’Universitats llancen una campanya per a promocionar els estudis de Filologia Catalana. La iniciativa respon a la necessitat creixent de professionals amb aquests estudis, relacionat amb les jubilacions de les primeres promocions i dels canvis sociodemogràfics de les darreres dècades. Aquestes dues circumstàncies fa que actualment hi haja una demanda alta i creixent de graduats en Filologia Catalana per treballar en diversos camps, com ara la secundària, docents de català per a adults, gestió editorial, foment de la llengua o assessorament lingüístic als mitjans, entre altres.
Sota el lema «Pren la paraula, tria Filologia Catalana», s’explica l’alta ocupabilitat en aquest grau i les múltiples eixides professionals. La campanya ajuda els estudiants a imaginar-se exercint feines tan diverses com l’assessorament lingüístic, la docència, la creació o dinamització literària o lingüística o l’acollida lingüística dels nouvinguts. També recorda que aquests estudis permeten fer pràctiques en empreses i institucions, accedir a beques amb estades Erasmus o Sèneca, i a diversos màsters, postgraus i doctorats.
La campanya es presenta en el marc del Saló de l’Ensenyament que se celebra a Barcelona fins al 17 de març i tindrà continuïtat amb accions destinades al professorat i als orientadors dels centres educatius.
Actualment, les universitats de la xarxa que ofereixen estudis de Filologia Catalana són la d’Alacant (UA), l’Autònoma de Barcelona (UAB), la de Barcelona (UB), la de Girona (UdG), la de les Illes Balears (UIB), la de Lleida (UdL), l’Oberta de Catalunya (UOC), la Rovira i Virgili (URV), la de València (UV) i la de Perpinyà Via Domitia (UPVD).
Dificultats per a exercir l’ensenyament al País Valencià
Tanmateix, al País Valencià, a principis de febrer el Col·lectiu de Graduats i d’Estudiants de Filologia Catalana va emetre un comunicat –que va ajudar a difondre el Sindicat de Treballadors i Treballadores de l’Ensenyament del País Valencià (STEPV)– en què expressava el seu malestar per l’elevada competència que troben a l’hora d’accedir a la borsa per a poder exercir com a mestres de valencià.
Segons assenyalaven, actualment els graduats en Filologia Catalana tenen davant 207 titulacions –tant graus com llicenciatures– que poden accedir a la seua especialitat amb un C2, «sense tindre en compte moltes vegades la relació» que els seus estudis «tenen amb la llengua i la literatura valencianes».