Diari La Veu del País Valencià
Manual per a «greenwashers»: la gigafactoria de Sagunt

Has començat a treballar al departament de comunicació d’una empresa d’una indústria contaminant o amb molt mala fama pel seu impacte mediambiental i no saps com ecoblanquejar-la? No patisques. Hi ha moltes referències de les quals pots aprendre a pegar-li la volta i fer creure que tot el negre és susceptible de convertir-se en verd. Veurem un cas pràctic i recent: la gigafactoria de Sagunt.

17 de març del 2023. Comença la construcció de la segona gigafactoria de cel·les de bateries pròpia de Volkswagen a Europa i la primera a l’estat espanyol. El lema triat i que copava els panells d’una posada en escena futurista era: #MissionValencia i Mission Valencia. Per un moment semblava que l’havien inclòs en les accions amb què València treballa per aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de cara a 2030; se les coneix com a Missions València 2030. Una confusió molt ben pensada!

Després fixem-nos en l’escenografia. Va ser com a les Conferències de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic (COP)! Molta gent es va desplaçar fins al polígon industrial des d’altres parts de la península per oferir un discurs que ben bé es podia haver fet a distància. Molta corbata i cotxes oficials (que funcionen amb combustibles fòssils, d’acord, però és que la coherència total no existeix, és un detall sense importància).

Les paraules i els missatges són importants. Hem de transmetre que el producte -la gigafactoria, en aquest cas- està a prop de ser un grial en la lluita contra el canvi climàtic. Escoltem els mestres de la cerimònia. El president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, va dir que «exemplifica» la seua «aposta» per «la innovació i la mobilitat sostenible». Algú pot sospitar que la mobilitat sostenible és una altra cosa, més pareguda a caminar, a anar en bicicleta i a agafar l’autobús o el metro que a un cotxe privat; i que substituir el 100% dels cotxes de combustibles fòssils que hi ha en l’actualitat per elèctrics és més problema que solució. Però tampoc ens posarem perepunyetes.

Thomas Schmall, responsable de Tecnologia del Comité Executiu del Grup Volkswagen i president del Consell de Supervisió de PowerCo va afegir que treballarien «per una millor mobilitat amb cel·les de bateries fabricades de manera sostenible». I, redoblament de tambors: va dir que es faran «bateries sostenibles»! Bàsicament perquè es crearan amb «electricitat 100% verda procedent d’energia solar i eòlica». No van mencionar que els materials per fer-les són finits ni com es descarbonitzarà la seua indústria, l’extracció i transport; però això no cal dir-ho, perquè ningú se n’adonarà.

Perquè l’energia siga sostenible haurem d’evitar parlar de l’afecció al territori del parc solar associat a la gigafactoria. Milions de metres quadrats ocupats, en bona part, per tarongers. Peccata minuta. En tot cas, com diu l’alcalde de Sagunt, Darío Moreno, a l’entrevista publicada hui a aquest diari: «Evidentment, el projecte suposa un sacrifici per al sector agrícola, però si fem una anàlisi de país, i no de ciutat, veiem que alguna cosa cal sacrificar». Ben vist!

El monarca Felip VI, que tampoc es va voler perdre una inauguració a la qual podia aportar molt, va valorar que la indústria de l’automòbil «sempre ha tingut una vocació vertadera i una responsabilitat per ser una palanca transformadora d’Espanya». Qui pot negar això, amb els projectes d’ampliacions de carreteres i autovies que encara estan sobre la taula i que estan transformant paisatges culturals mil·lenaris? La reducció de les existències de petroli i els mandats normatius -com la prohibició europea de vendre cotxes impulsats per combustibles fòssils a partir del 2035- són circumstàncies que han coincidit de manera casual amb els esforços d’una indústria transformadora.

Per acabar, el nostre president valencià, Ximo Puig, va aplaudir que la gigafactoria avança «en el camí cap a una transició sostenible de la mobilitat». Va afegir que la fàbrica de cel·les s’abastirà «completament amb electricitat verda» i que les matèries primeres que s’utilitzaran durant el procés de producció «seran reciclades directament a la mateixa fàbrica». Verd i reciclatge, apostes segures!

Mobilitat sostenible. Bateries sostenibles. Palanca transformadora. Transició sostenible. Electricitat verda. Matèries primeres reciclades. Poden sonar a conceptes buits, sí, però són infal·libles. És més, si estirem més el xicle i tornant al principi, podríem aventurar-nos a dir que la gigafactoria podria formar part, perfectament, de les Missions València 2030. Llàstima que no estiga a la ciutat de València; amb tant de verd i amb tanta sostenibilitat, hauria quedat molt mimetitzada a l’antic llit del Túria!

Comparteix

Icona de pantalla completa