ACICOM i el Consell Audiovisual proposen crear un Pla Estratègic sobre Educació Mediàtica

Així ho han manifestat en el webinar «Diàlegs sobre comunicació i educació en el segle XXI», organitzat per la Càtedra RTVE-UJI de Cultura Audiovisual i Alfabetització Mediàtica

La Càtedra RTVE-UJI de Cultura Audiovisual i Alfabetització Mediàtica ha iniciat el seminari en línia «Diàlegs sobre comunicació i educació en el segle XXI. Impulsar l’educomunicació des dels sectors professionals de la comunicació». A diferència del webinar celebrat l'abril i el maig d'enguany amb la participació de 10 experts acadèmics dels camps de la comunicació i de l'educació, en aquesta ocasió es dona la veu a 14 professionals de la comunicació, que també tenen molt a dir sobre la rellevància de l'educació mediàtica al nostre país. La primera sessió ha comptat amb la participació del president d'honor d’ACICOM, José Ignacio Pastor, i el president del Consell Audiovisual, José María Vidal.

En la seua intervenció, Pastor ha fet un diagnòstic negatiu de la situació actual, en matèria d'educació mediàtica, amb un sistema de mitjans encara bastant feble, en el qual preval el desempoderament de la ciutadania. Així mateix, ha fet referència als informes de la UNESCO que des de fa dècades reclamen la necessitat d'impulsar l'alfabetització mediàtica i informacional (AMI), a iniciatives com el manifest en favor de l’educomunicació a l’estat espanyol, o a la Xarxa AlfaMed per a la investigació sobre competències mediàtiques per a la ciutadania, entre altres. A més, ha remarcat el «clar divorci» existent entre el món de l'educació reglada -on els mòbils solen estar prohibits- i el món actual -inundat de pantalles i dispositius digitals-. En aquest sentit, Pastor ha recordat que ACICOM va nàixer per a impulsar «la millora de la dieta mediàtica de la ciutadania valenciana».

D'altra banda, Vidal ha assenyalat que el Consell Audiovisual té entre els seus objectius afavorir l'educació mediàtica de la població i promoure que els xiquets, en el marc escolar i familiar, disposen d'accés a espais i materials que puguen afavorir el coneixement del llenguatge dels mitjans de comunicació, així com el desenvolupament d'un sentit crític davant dels mitjans.

Vidal ha explicat que els consells audiovisuals són autoritats que, a més, tenen com a finalitat impulsar el desenvolupament de l'autoregulació d'aquest sector productiu en un context molt complex com l'actual en el qual les grans plataformes mediàtiques de continguts estan exercint una enorme pressió, amb els seus algorismes opacs, que col·loquen els espectadors en una posició vulnerable.

Tots dos han indicat que cal donar un fort impuls a l'educació mediàtica i n’han destacat la necessitat de desenvolupar un Pla estratègic amb la finalitat de plantejar un conjunt de mesures, articular un pla de treball i avaluar les accions dutes a terme, tractant de connectar les institucions, associacions professionals, administracions educatives i universitats per tal de connectar i coordinar les activitats que es fan en el terreny de l’educomunicació.

Per a Pastor, és «imprescindible abordar l'alfabetització mediàtica i informacional tant en l’educació formal», incidint especialment en la formació del professorat a través dels centres de formació de professors (CEFIRE), com en l'educació informal -oci, temps lliure-, i en l'educació no formal -famílies-.

Per part seua, Vidal ha indicat que el Consell Audiovisual té prevista «la creació d'un Comité Consultiu per a fomentar la participació ciutadana i que aquest òrgan pot contribuir, de manera efectiva i ordenada, a desenvolupar el Pla Estratègic d'Educació Mediàtica i a implementar-ne l’aplicació.»

Els experts han recalcat la necessitat d'impulsar la signatura de convenis que impliquen els mitjans de comunicació públics valencians, això és, a À Punt Mèdia i la Conselleria d'Educació. I també han valorat el paper de les universitats valencianes, essencials per a l'impuls de l’educomunicació a l’Estat. En aquest sentit, el president del Consell Audiovisual ha anunciat la creació d'una càtedra interuniversitària per a desenvolupar aquest conjunt d'activitats, entre moltes altres.