Diari La Veu del País Valencià
Un milió d’usuaris configurarien el LinkedIn en català si ho pogueren fer

Un 35% dels catalans que no tenen LinkedIn començarien a utilitzar-lo si la plataforma incorporara la llengua del país. En el cas dels joves, un 48,3%. Aquestes dades s’extreuen d’una enquesta encarregada per Plataforma per la Llengua a l’empresa GESOP. L’estudi també conclou que l’ús d’aquesta xarxa al Principat encara és reduït (la utilitzen pràcticament un terç dels catalans) i que el percentatge d’ús és superior entre els castellanoparlants. Així, mentre que només el 25,2% dels catalanoparlants tenen LinkedIn, en el cas dels castellanoparlants el percentatge puja al 33%. Això es pot explicar pel fet que els catalanoparlants no veuen la plataforma com una eina tan pròpia. De fet, en el cas d’Instagram, una enquesta encarregada per l’entitat ja constatava que la versió en castellà no satisfeia les preferències dels usuaris catalanoparlants, que recorrien a la versió anglesa en un percentatge molt superior al dels castellanoparlants.

LinkedIn va ser adquirida per Microsoft el 2016 i és la xarxa de contactes professionals més gran del món: té 830 milions d’usuaris i presència en 200 països. Aquesta plataforma es pot configurar en 24 llengües, però no en català, malgrat que llengües com ara el noruec o el danès, amb un pes demogràfic similar al de la llengua del país, sí que hi són presents. A més d’aquests 24 idiomes, la plataforma també permet configurar el perfil personal, on s’inclou el currículum, en 45 llengües. Aquesta possibilitat tampoc no existeix per al valencià, encara que sí que s’ofereix per a la majoria d’idiomes europeus de dimensions similars. A més, la plataforma tampoc no permet publicar anuncis en català i aconsella fer-ho «en espanyol o en anglès».

El que també revela l’enquesta és que, dels usuaris actuals de la plataforma a Catalunya, pràcticament la meitat es configurarien LinkedIn en català. Si se’n fa una extrapolació en nombres absoluts, això implica que un milió d’usuaris catalans canviarien la configuració de la xarxa per tenir la interfície i el perfil en català. Entre aquests usuaris que ja l’utilitzen, els més interessats a tenir la plataforma en català serien les persones de fora de la regió metropolitana de Barcelona (57,1%) i els joves d’entre 16 i 29 anys (52,2%). A més, si l’aplicació incorporara el català, a aquestes dades s’hauria d’afegir el 35 % dels catalans que encara no en són usuaris, un percentatge que puja fins al 48,3% en el cas dels joves.

Per a Plataforma per la Llengua, aquestes dades posen de manifest la sensibilitat lingüística dels consumidors catalans i haurien de servir per a estimular LinkedIn a incloure el català a la interfície i als perfils personals. Ara mateix, l’absència de la llengua a la plataforma invisibilitza el català al mercat laboral i obliga els usuaris que s’hi vulguen promocionar a recórrer a altres llengües. A més, aquesta absència també dificulta la integració amb els serveis públics d’ocupació dels territoris catalanoparlants.

L’entitat treballa des de fa anys perquè LinkedIn respecte els 10 milions de catalanoparlants i incorpore el català tant a la interfície com als currículums personals. En aquesta línia, Plataforma per la Llengua ha impulsat una campanya de recollida de signatures a través del portal canvia.cat per reclamar a LinkedIn que incorpore el català a la seua xarxa. La campanya continua oberta i ja ha aconseguit més de 28.300 firmes.

Comparteix

Icona de pantalla completa