Diari La Veu del País Valencià
La Generalitat planteja la creació de 622 quilòmetres per a ciclistes a l’àrea metropolitana de València

El Pla de Mobilitat Metropolitana de València dissenyat per la Generalitat, conegut com a PMoME, destaca entre les seues propostes «l’objectiu clar» d’incorporar 622 quilòmetres d’una nova infraestructura ciclista «de qualitat i vertebradora» en l’àmbit metropolità de València.

Sota la premissa que la mobilitat activa és la que «millor defineix el model de futur» per a l’àrea metropolitana, el primer eix de propostes del pla se centra en els desplaçaments a peu, en bicicleta i en vehicles de mobilitat personal (VMP), propulsats únicament per motors elèctrics. Aquest bloc d’actuacions, amb el nom de «Mobilitat», compta amb un pressupost aproximat de 75,2 milions d’euros, segons consta al document preliminar del Pla de Mobilitat, que va eixir a informació pública el 30 de juliol amb un total de 60 propostes.

D’una banda, en una primera proposta d’aquest eix, el PMoMe es refereix a una xarxa estructurant d’itineraris ciclistes, amb l’objectiu de permetre «una connexió ciclista ràpida, segura i continuada» des dels distints municipis cap a la capital, amb un pressupost calculat de 5 milions d’euros.

Es tracta d’una xarxa troncal de corredors d’una distància aproximada de 10 quilòmetres que pretén oferir una «alternativa real» als desplaçaments metropolitans en cotxe de menys d’aquesta distància, que es realitzarien en uns 25 minuts en bicicleta.

A l’àrea metropolitana existeixen ja diversos itineraris planificats per distintes administracions. La Xarxa d’Itineraris No Motoritzats (XINM) va fer una proposta per fer malla en tota la xarxa ciclista del País Valencià, integrant el que ja existeix amb el que s’ha planificat. El PMoMe exposa la necessitat de complementar aquesta proposta amb itineraris directes (troncals).

D’aquesta manera, a partir de la xarxa proposada per la XINM, s’han identificat una desena de corredors radials, una circumval·lació metropolitana, dues circumval·lacions internes a València i dues connexions lineals metropolitanes importants.

Cadascun d’aquests itineraris de la xarxa troncal tindrà un número perquè els usuaris associen la seua senyalització amb «una xarxa metropolitana ciclista de primer ordre». Es crearà la imatge de la xarxa ciclista Metropolitana, diferenciant els itineraris estructurals amb la resta d’itineraris.

El PMoMe fa referència al corredor Oest i al nou pont per a ciclistes i vianants sobre el llit que connecta Xirivella (Horta Sud) amb la Llum, barri del cap i casal, així com la millora dels passos sobre l’A7, en especial al voltant de Paterna (Horta Sud). També vol potenciar els bulevards ubicats al nord i al sud de la ciutat de València com a extensió del cinturó ciclista del carrers Colom i Xàtiva, així com millorar la connectivitat ciclista entre Alcàsser, Picassent i Silla, localitats de l’Horta Sud.

En una segona proposta, la Generalitat planteja també crear, a partir de l’Anell Verd Metropolità, de 55 quilòmetres, una xarxa d’itineraris ciclistes d’àmbit supramunicipal i metropolità, amb un pressupost d’11,6 milions d’euros. En aquesta xarxa, cada municipi es connectaria amb l’Anell Verd, els municipis metropolitans aconseguirien una connexió de qualitat entre ells a través de la infraestructura ciclista, les estacions de transport públic tindrien connexió ciclista amb el municipi més proper i els polígons industrials tindrien també connexió d’aquest tipus amb els municipis i les estacions de transport públic més pròximes.

El PMoME pren com a proposta base la xarxa existent supramunicipal que pertany a la Generalitat, a la Diputació de Valencià i a l’Ajuntament, amb una longitud inventariada de 353 quilòmetres actuals de carrils bici, 545 si s’inclouen els de la ciutat de València, dins dels termes municipals. La proposta planteja l’extensió actual de la infraestructura fins als 975 quilòmetres, 1.047 si s’inclou València.

«L’objectiu és aconseguir estructurar i vertebrar les connexions metropolitanes de ciclistes i vianants amb un total de 622 quilòmetres de nova infraestructura», assenyala el document preliminar del pla. Del total de la xarxa proposada, 527 quilòmetres estan inclosos dins la proposta de XINM i la del PMoME incrementa en 95 quilòmetres la xarxa de vianants i de ciclistes acabant de completar les connexions metropolitanes d’aquest tipus.

D’aquests 975 quilòmetres de xarxa ciclista metropolitana, 55 corresponen al futur Anell Ciclista, actualment en procés de desenvolupament per part de la Conselleria de Política Territorial Obres Públiques i Mobilitat, liderada per la consellera Rebeca Torró (PSPV).

El pla inclou una tercera proposta per a una xarxa ciclista municipal. Es basa en la possibilitat de contribuir al finançament de la construcció de carrils bici que estiguen planificats en els diferents Plans de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) de cada municipi per part de la Conselleria de Política Territorial i altres entitats supramunicipals amb competències dins l’àrea metropolitana de València. Comptaria amb un pressupost aproximat de 29,8 milions d’euros.

La proposta es focalitza tant en la creació de noves xarxes internes com en la millora i adaptació de les xarxes existents estructurals, amb l’objectiu d’actualitzar la xarxa ciclista a estàndards més eficients i segurs.

D’altra banda, el Pla de Mobilitat posa sobre la taula un sistema metropolità coordinat de bicicleta pública. En aquest sentit, explica que actualment el sistema Mibisi (servei metropolità de bicicleta pública) està operant integradament a diversos municipis de l’Horta: Paterna, Mislata, Quart de Poblet, Xirivella, Alaquàs, Aldaia, Torrent, Catarroja, Meliana i Alboraia. Es proposa la seua transformació progressiva cap a un sistema híbrid estil dockless, amb estacionament restringit en certes zones o àrees a través de mètodes de geo-restricció (geofencing).

Així, el pla inclou l’ampliació del nombre de municipis adscrits al sistema, incrementant l’oferta disponible de bicicletes metropolitanes, i millorar i ampliar les opcions de mobilitat en bicicleta, flexibilitzant i ampliant els punts d’estacionament permesos als municipis. En concret, proposa noves instal·lacions als eixos València-Manises, València-Silla-Picassent, València-Paiporta-Torrent, València-Godella-Montcada i València-Rafelbunyol.

Igualment, als municipis que compten amb sistemes en funcionament, es proposa ampliar el nombre d’àrees d’estacionament dels nous sistemes de manera que ambdues tecnologies estiguen integrades. En total, es pretén incrementar el sistema actual amb la creació de 323 noves àrees d’estacionament geofenced.

El PMoMe també contempla propostes per a finançar, des de la Generalitat, la implantació de carrers per a vianants. Paral·lelament, pretén ajudar els municipis per a implantar el concepte de Zona 30, zones on la circulació estiga limitada als 30 quilòmetres per hora. En una primera proposta, el pla també incideix en «garantir la seguretat dels desplaçaments metropolitans a peu», amb inversions de millora en voreres, encreuaments i instal·lació de semàfors.

Altres de les actuacions proposades estan adreçades a facilitar un estacionament còmode i segur per a bicicletes i VMP, a reforçar la senyalització viària per a millorar la seguretat dels ciclistes i a millorar l’accessibilitat de les estacions de Metro i Rodalia d’àmbit metropolità.

Comparteix

Icona de pantalla completa