El Síndic obri una investigació a FGV per abandonar una persona amb diversitat funcional

La van deixar a l’estació després que fallara la plataforma elevadora de l’autobús que cobria la línia 2 mentre es feien obres

El Síndic de Greuges ha decidit obrir una investigació d’ofici a Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) per deixar una persona amb diversitat funcional «abandonada» de nit a l’estació de l’Eliana (el Camp de Túria). Així ho ha anunciat en un comunicat després d’haver tingut coneixement, a través dels mitjans de comunicació, de la denúncia pública de l’entitat COCEMFE Castelló, sobre la «situació de discriminació» viscuda el primer d’agost per una persona, natural de Nules (la Plana Baixa), usuària de la línia 2 del Metro d’FGV, que es va quedar a l’estació després que fallara la plataforma elevadora de l’autobús que cobria la línia mentre es feien obres en aquesta zona.

Segons Cocemfe, l’empresa pública no va considerar justificada l’alternativa del taxi, i com a resultat l’afectat va veure «greument afectats» els seus drets com a client del servei i es va quedar «abandonat» de nit a l’aparcament de l’estació.

Davant aquesta situació, el Síndic ha iniciat una investigació d’ofici adreçada a FGV per considerar que la seua actuació, o la manca d’actuació, «ha pogut vulnerar els drets de la persona afectada».

«L’accessibilitat en tots els àmbits de la vida, i en especial en el transport, facilita que les persones amb discapacitat puguen viure amb independència i participar plenament en tots els aspectes de la vida. Per tant, l’adopció de mesures que identifiquen i eliminen els obstacles i les barreres d’accés són fonamentals», assenyala el Síndic en un comunicat, en el qual afegeix que la legislació «persegueix aquestes situacions considerades discriminatòries».

De fet, cita, entre altres normes, que l’Estatut d’Autonomia del País Valencià «indica que es garantirà en tot cas a les persones afectades per discapacitat el dret a les prestacions públiques necessàries per assegurar la seua autonomia personal, la seua integració socioprofessional i la seua participació en la vida social de la comunitat», i que la Generalitat procurarà a eixes persones «la seua integració a través d’una política d’igualtat d’oportunitats, a través de mesures d’acció positiva, i que garantirà l’accessibilitat espacial de les instal·lacions, edificis i serveis públics».

L’entitat ha demanat a FGV que remeta, en el termini màxim d’un mes, un informe «detallat» sobre els fets que es van produir el dilluns 1 d’agost. També diu que vol conèixer «quines alternatives se li van oferir a l’usuari d’aquest servei, per què es va descartar el servei de taxi adaptat, el temps d’espera, la resolució de l’esmentada situació i quins responsables d’FGV van estar en contacte amb l’usuari en tot moment».

El Síndic també vol saber si s’han produït situacions similars mentre han durat les obres de la Línia 2 o en altres en aquest últim any, i si els autobusos contractats per a cobrir els serveis en casos d’obres són sempre accessibles.

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.