Diari La Veu del País Valencià
Empreses privades i la Generalitat retiren publicitat del mitjà homòfob i racista «Mediterráneo Digital»

Tal com ha informat És País Valencià, associació cultural que es defineix com «una eina de pensament crític d’esquerres que s’ofereix a la societat» i que «vol influir en la política i en la societat» valencianes, una sèrie d’empreses, entre les quals es troben Banc Santander, Carrefour, Tiendanimal i Aproop, han confirmat la retirada de la seua publicitat de la web d’ultradreta Mediterrani Digital, pel seu contingut de caràcter racista, misogin, intolerant, homòfob i relacionat amb la intolerància i el discurs d’odi. Altres empreses, com Seat i Volkswagen, també han confirmat retirada, «però continua havent-hi parcialment publicitat d’aquestes», indiquen.

A aquesta retirada de publicitat s’ha sumat també la Generalitat Valenciana, que publicava en la web anuncis de Metrovalencia. La retirada s’ha produït després de la denúncia pública de l’associació cultural valenciana És País Valencià, que va posar en marxa recentment la campanya «No finances l’odi», contra el discurs d’odi en xarxes.

Aquesta campanya s’inspira, indiquen des de l’esmentada entitat, en la que es va desenvolupar als Estats Units de la mà de Sleeping Giants, «i que va fer perdre milions de dòlars en publicitat a la plataforma en línia de Steve Bannon, ideòleg de Trump». Des de l’associació És País Valencià es va contactar amb Nandini Jammi, una de les cofundadores de Sleeping Giants, per a sol·licitar assessorament i consell. Segons el col·lectiu, «portem un temps en plena onada d’assalt de la ultradreta al que és el consens comú de la societat respecte a drets humans: plantegen debats superats i llancen línies d’intoxicació per a posar damunt de la taula que les seues idees d’odi, intolerància i destrucció dels drets humans són opinions tan vàlides com unes altres, i no ho són. Plataformes com a Mediterráneo Digital funcionen en aquest sentit, no en el d’informar, sinó en el de normalitzar i difondre aqueix discurs ultra».

La campanya, igual que el seu model americà, es basa en l’avís a les empreses que la seua publicitat apareix en aquestes webs, al costat de contingut intolerant i extremista, per a sol·licitar la seua retirada. Es dona el cas que, «majoritàriament, la publicitat que apareix en aquestes webs és el que es coneix com a “publicitat programàtica”, això és, les companyies paguen un servei com Google Ads, i en funció d’algoritmes i de manera automàtica distribueix publicitat per tota una sèrie de webs». Aquesta, al final, finança les pàgines on apareix. No obstant això, les empreses poden decidir quins webs no s’inclouen en la distribució. «Moltes vegades les empreses no són conscients que venen el seu producte al costat d’un discurs racista, homòfob o masclista, i avisar-los i sol·licitar la retirada és una bona manera d’evitar que sense saber-ho, financen plataformes dedicades a difondre intolerància i discursos d’odi», declaren des d’És País Valencià.

Segons l’associació cultural, és molt important que des de la societat progressista es prenga la iniciativa per a plantar cara «de manera útil i pràctica a la difusió planificada de discursos d’intolerància, que pretenen trencar la convivència democràtica i normalitzar l’odi del feixisme com una opció més».

Comparteix

Icona de pantalla completa