Diari La Veu del País Valencià
Maria del Mar Bonet i Borja Penalba faran de la Rambleta un «racó fusterià» amb cançons inèdites

El teatre de la Rambleta de València acollirà l’últim concert d’enguany del Festival Barnasants, a càrrec de Maria del Mar Bonet i Borja Penalba, aquest dissabte 28 de maig, a les 20 hores. Una actuació emmarcada en l’Any Fuster i concebuda com un «homenatge» a l’autor de Sueca amb dues noves peces i dues versions.

Per a Bonet, participar en l’Any Fuster «és molt especial», ja que va conéixer personalment l’assagista, a qui descriu com a «intel·ligent, entregat als seus amics, encantador, molt pròxim, divertit i irònic». «Li tenia un gran respecte», ha explicat la cantant.

Així ha definit el poeta valencià Maria del Mar Bonet, que ha presentat el concert en una roda de premsa junt amb Borja Penalba i Pau Alabajos i el director del Festival Barnasants, Pere Camps.

La idea fonamental dels 160 concerts i obres que s’han organitzat dins del cicle Barnasants «és ser una proposta cultural, una xarxa de tots els territoris que tenen la mateixa llengua», ha destacat Pere Camps. Al País Valencià han organitzat en aquesta edició més de 30 produccions entre les quals destaquen obres com El tocadiscs de Joan Fuster. Amb aquest concert, «es tanca el festival amb tot el lluïment», ha remarcat Camps.

El director de l’IVC, Abel Guarinos; Maria del Mar Bonet, i el director del Festival Barnasants, Pere Camps | DLV

Aquesta posada en escena «és especial», perquè el repertori parteix del disc que han fet junts Bonet i Penalba, però, a més, es tracta «d’un homenatge a Joan Fuster, que demostra el vincle entre la música i la poesia». Aquesta relació la mostraran amb quatre peces de Fuster, entre les quals «dues d’inèdites, una versió d’una composició de Matilde Salvador i una altra de Lluís Llach».

Per dur a terme el concert, Penalba no ha oblidat els músics que els ajuden a portar al públic «aquest racó fusterià»: Francesc Anyó, que recitarà alguna part del repertori; Ana Requena, al violí; Yolanda Bueso, al violoncel, i Antonio Sánchez, a la percussió.

En la mateixa línia, ha destacat «la dificultat de musicar els poemes de Fuster», ja que les seues obres «tenen musicalitat pròpia», perquè la majoria «són bastant lliures mètricament, fonèticament i rítmicament».

La relació entre Bonet i Fuster va fer que la cantant es llançara «a descobrir els llibres» del poeta, i ha reconegut que des d’aquell moment «va començar a entendre la seva poesia». L’ha catalogat com «un gran poeta valencià, interessantíssim, modern i transgressor». «Una persona extraordinària en tots els sentits». Per això, «cantar els seus poemes amb Borja Penalba m’agrada molt, i a més, hi ha un poema preciós de Fuster musicat per Matilde Salvador».

Maria del Mar Bonet i Borja Penalba | DLV

«La llengua és l’ànima»

Per a Maria del Mar Bonet, «el Barnasants no és una institució, però transmet allò que són els Països Catalans», atés que promou la cultura autòctona i «per a mi la llengua és l’ànima dels Països Catalans». «No s’ha de deixar d’emprar la llengua com un element polític, és l’ànima d’un poble, no es pot tocar», ha asseverat.

Així mateix, la cantant ha assenyalat que «si l’Estat espanyol fos coherent, hauria d’acceptar i promoure les diferents llengües de l’Estat, haurien d’estar a les universitats de Madrid i de tot arreu», per tal de «poder-les definir com a eines culturals i protegir les minoritzades, i que en tots els mitjans de comunicació es poguessen escoltar aquestes llengües, i en les universitats s’estudiés els grans escriptors, grans creadors de teatre i cinema d’aquestes llengües».

Per la seua banda, Penalba ha advertit que «s’han fet passos arrere», ja que hui dia «una artista com Maria del Mar Bonet té més fàcil fer una actuació a Tunísia, Algèria, Cuba o Argentina, que no a Madrid, Galícia o Extremadura». De fet, fa cinc anys de l’últim concert de Bonet a Madrid, un fet que «és duríssim».

En canvi, La Nova Cançó «tenia molta més penetració en tot l’estat». Bonet ha recordat que «tenia molts amics andalusos que van aprendre el català perquè seguien el discurs de Raimon o el seu». «Tenia la utopia que quan es va començar a parlar de democràcia en aquest país, una de les coses principals seria ajudar a les diferents cultures, i no va ser així», ha lamentat la cantant.

Quant al futur, Bonet ha explicat que li resulta «molt difícil» parlar-ne. «Puc parlar del que faig ara, del que passarà no m’atreveix. Les coses poden canviar molt», ha dit. En aquest sentit, Penalba ha afegit que ells «estaran davant del que siga, siga adversitat o una utopia, a través de la música».

Finalment, Bonet ha indicat que treballarà amb poetes dels quals està «enamorada», per «fer les cançons i cantar el millor que pugui». «De tant en tant, cal lluitar amb tempestats que no t’esperes, i que et fan sortir de les arrels que pensaves que estaven ben posades, i passes per moments personals tremends», ha conclòs.

Comparteix

Icona de pantalla completa