«I damunt ve ací i em parla en valencià!»: una zeladora obliga una ciutadana a parlar-li en castellà

Els fets es van produir, segons denuncia una ciutadana, a l’Hospital Marina Baixa de la Vila Joiosa

Plataforma per la Llengua ha rebut la queixa d'una ciutadana que denuncia que una zeladora de l'Hospital Marina Baixa, a la Vila Joiosa, la va obligar a parlar en castellà quan estava a l'hospital per a visitar una familiar ingressada. L'entitat ja ha demanat a la Conselleria de Sanitat que investigue els fets, alhora que estudia les vies legals per denunciar la discriminació. Al seu torn, l’entitat presentarà una reclamació al nou servei IgualaT, de la Conselleria d'Igualtat i Vicepresidència de la Generalitat Valenciana.

Els fets denunciats es van donar el primer divendres d'abril, el dia 1 d’aquell mes, quan la ciutadana es va adreçar en valencià a la zeladora de la recepció, que li va demanar que li parlés en castellà: «en espanyol, perquè no t'entenc», li va respondre. La ciutadana va optar per continuar parlant en valencià, a poc a poc, tot traduint-li les paraules clau: «pacient és igual a paciente, sí?», li deia. Però la treballadora no li va fer cas i amb menyspreu va demanar al company de la ciutadana si ella no sabia parlar castellà. Segons explica ell, la zeladora va criticar el dret de la ciutadana d'expressar-se en la seua llengua i va exclamar, en castellà: «i damunt ve ací i em parla en valencià!».

El company de la víctima va defensar que parlar en valencià era totalment legal segons la mateixa Constitució, tenint en compte que es trobaven en un hospital públic en un territori amb dues llengües oficials, però la zeladora li va respondre, en castellà, que «en oposicions no demanen saber parlar valencià», i va concloure, exclamant, que «a mi no em fa falta!». Finalment, la parella va poder visitar la familiar ingressada a pesar de la zeladora, que no els va voler respondre si no canviaven al castellà.

L'ONG del valencià, Plataforma per la Llengua, denuncia que el fet de negar l'atenció sanitària a un ciutadà per parlar en valencià és contrari a l'Estatut d'autonomia de la Comunitat Valenciana, que determina en l'article 9.2 que els «ciutadans valencians tindran dret a dirigir-se a l'Administració de la Comunitat Valenciana en qualsevol de les seues dues llengües oficials i a rebre resposta en la mateixa llengua utilitzada». A més, l'actuació de la zeladora també incompleix la Llei 4/1983, que explicita en l'article 3 que la ciutadania té dret a expressar-se en valencià sense que puga derivar-se'n «qualsevol forma de discriminació o exigència de traducció». Igualment, per a l'entitat, la treballadora va incomplir l'article 19 de l'Estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut, que obliga a respectar la Constitució i l'Estatut d'autonomia, i a exercir la professió complint els principis ètics que siguen aplicables, segons precisa l’entitat

A més de demanar a la Conselleria de Sanitat que investigue els fets i de presentar una reclamació al nou servei IgualaT de la Conselleria d'Igualtat i Vicepresidència, Plataforma per la Llengua també ha demanat a la Conselleria de Sanitat que informe per escrit al personal sanitari de l'hospital del seu deure legal de garantir que els ciutadans puguen expressar-se en valencià.