Ciutat-Port demana a l’Audiència Nacional que se suspenga l’ampliació del port de València

La plataforma ha formalitzat el recurs contra la resolució del govern espanyol que possibilita que l’Autoritat Portuària decidisca si cal o no una nova DIA

La Comissió Ciutat-Port ha formalitzat davant de l'Audiència Nacional l’escrit de demanda en el recurs contenciós administratiu obert contra el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic per la Resolució de 30 de març de 2021 (BOE de 12/04/21) que possibilita que l'Autoritat Portuària de València (APV) puga decidir per si sola sobre si és necessari o no una nova avaluació ambiental per a l'ampliació del port de València.

La plataforma ciutadana ha sol·licitat la suspensió d'efectes de la resolució i de «tots els actes de l'administració directament vinculats, per evitar així la producció d'efectes jurídics directes que pogueren frustrar la finalitat legítima del recurs i l'efectivitat de la futura sentència», ha explicat.

L'Audiència Nacional va admetre a tràmit el desembre passat un recurs contenciós administratiu de Ciutat-Port contra la resolució ministerial que, a petició de Ports d'Estat, «pretenia modificar amb quasi 15 anys de retard la Declaració d'Impacte Ambiental atorgada per a l'ampliació del Port de València el 2007, per atribuir a la mateixa Autoritat Portuària promotora de les obres la potestat de decidir si resulta necessària o no una nova Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) per a unes obres d'ampliació que difereixen completament de les contemplades en aquella DIA», ha criticat la Comissió.

La Comissió raona en l’escrit de demanda que la resolució del MITECO és «nul·la de ple dret per haver-se dictat prescindint totalment i absolutament del procediment previst en la legislació bàsica estatal en matèria de revisió d'actes administratius, fixat en la Llei de Procediment Administratiu Comú, i suposar un frau de la legislació ambiental».

La plataforma ciutadana ha insistit que les obres «vulneren les autoritzades en la DIA del 2007», «no només pel volum de materials de farciment que es projecta emprar que supera en quasi quatre milions de metres cúbics els contemplats en la solució autoritzada el 2007 (de 19,05 milions de m³ a 23,3 m³), sinó també per la demolició d'un contradic i moll de creuers (acabats el 2012, dins de la qual va ser la 1a fase de les obres), així com per la demolició del far històric construït en les primeres dècades del segle passat i inventariat com d'especial interés patrimonial».

A més, ha incidit en «l'increment del consum de recursos naturals i l'increment de dragatges en la dàrsena i en zones exteriors amb el consegüent efecte negatiu sobre les platges del sud ja detectats durant aquests anys».

En cas d’acceptar-se la sol·licitud de suspensió judicial reclamada per la plataforma ciutadana, l'Autoritat Portuària no podria aprovar el Projecte i adjudicar l'execució de l'obra d'ampliació del Port ni tampoc del nou moll de creuers fins que es dicte sentència definitiva, segons Comissió Ciutat-Port.

Com a acte simbòlic per visibilitzar la formalització davant l'Audiència Nacional de l'escrit de demanda en el recurs contenciós administratiu obert contra el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, aquest divendres, 13 de maig, entre les 10.30 i les 11.30 hores una xicoteta representació de persones que formen part de la Comissió Ciutat-Port es concentrarà a la plaça del Temple de València enfront de la porta de la Delegació del govern espanyol.

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.