Diari La Veu del País Valencià
Alec MacGillis: «Europa pot resistir més davant d’Amazon, però també hi té més a perdre»

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana’t a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa-te’n ací.

El periodista nord-americà Alec MacGillis va viatjar durant una dècada pels EUA recollint el testimoni de desenes de persones afectades per l’impacte social i polític d’Amazon al seu país. El resultat és A l’Ombra d’Amazon. Una història del nostre futur (Periscopi), que arriba a les llibreries com un avís sobre els efectes de l’economia del clic. Les conseqüències en termes de desigualtats socials i territorials per ara són menors a Europa gràcies a una legislació restrictiva i una tradició comercial diferent. L’altra cara de la moneda, diu l’autor, és que si el domini de les grans corporacions avança, ací «hi ha més a perdre». MacGillis ha presentat a Barcelona un llibre que, «irònicament», es pot comprar a través d’Amazon.

Treballadors empobrits per l’augment del cost de vida que ha suposat la construcció de magatzems de distribució, precarietat laboral, destrucció i desplaçament d’activitat econòmica tradicional, superconcentració empresarial, etc. Aquests són alguns dels efectes «devastadors», provocats per grans corporacions com Amazon i altres, a les quals MacGillis posa rostre amb la seua investigació.

A l’ombra d’Amazon és un estudi sobre una societat –la nord-americana- fracturada per un nou model productiu i de consum que sembla imparable. El gegant del comerç electrònic dona feina a un milió de treballadors als Estats Units, i segons el periodista no està lluny de superar en empleats la cadena líder del món de botigues d’autoservei Wal-Mart. El periodista diu que no pretenia fer un llibre sobre Amazon, sinó per parlar sobre les creixents desigualtats socials i regionals als Estats Units (en funció d’allà on decideix instal·lar-se la companyia). En tot cas, Amazon és tan «omnipresent» que funcionava com a metàfora de tota l’anomenada economia del clic.

Conscienciar el lector

El llibre explica com funciona aquest gegant comercial i alhora posa el focus en històries humanes, personals, la vida dels quals s’ha vist afectada per haver treballat o haver tingut contacte amb Amazon. És, en aquest sentit, un retrat «alhora global i íntim», sostenen els editors de Periscopi.

MacGillis és conscient que amb el seu llibre no enfonsarà Amazon (de fet, el títol es pot adquirir amb tota normalitat a la plataforma), però és optimista respecte l’efecte de la conscienciació que puga generar. «La resposta que espere és que els lectors pensen més a fons en el que hi ha darrere del còmode clic. Sobre el que és invisible, un ecosistema que fa que l’endemà tingues un paquet a casa i el que no veiem: implicacions laborals, fiscals, de teixit humà», etc.

El llibre ens alerta com a societat sobre «cap a on ens estem encaminant si seguim amb el model actual». La investigació serveix, en aquest sentit, d’avís sobre el futur d’Europa. MacGillis és optimista i creu que el vell continent és «més resistent» que el seu país perquè el regulador «va més en la direcció de frenar els grans gegants», i també per la «forta tradició» de nuclis comercials als centres de les ciutats. Però també mostra l’altra cara de la moneda: mentre als Estats Units aquest model de proximitat ja no li era propi abans de l’ascens d’Amazon, a Europa hi ha «molt més a perdre» si actors com Amazon van prenent el protagonisme.

Què li diria a Jeff Bezos

El periodista ha relatat que la companyia de Jeff Bezos es va «interessar» per la seua investigació, i durant uns mesos va designar un interlocutor per parlar sobre el seu contingut. Més enllà de fer-li notar la seua «preocupació» respecte del que estava investigant, i de protestar per una crítica positiva que va publicar un diari, l’empresa no només no el va vetar, sinó que el ven i distribueix.

MacGillis no va arribar a tenir contacte amb el fundador de l’empresa, però sap què li diria si en tinguera l’ocasió. «Li preguntaria si és conscient del problema que generen les companyies com la seua en termes de desigualtats», ha manifestat. El periodista diu que creu que en sap la resposta, i aquesta està lluny de reflectir cap preocupació d’ordre social o d’equilibri territorial per part del cap de la companyia.

Comparteix

Icona de pantalla completa