Acabem de passar la borrasca Filomena, un temporal de neu i fred com ja no se’n recordaven. També fa un any patirem la borrasca Glòria, que descarregà un diluvi d’aigua i una marejada insòlitament destructora. Es tracta de dos exemples recents a casa nostra relacionats amb l’emergència climàtica, atès que la pujada global de temperatures acumula energia a l’atmosfera i això augmenta els fenòmens meteorològics extrems per tot arreu. Tant és així que els últims anys han sigut precisament els més calorosos de la sèrie històrica.
Amb la crisi climàtica que ja estem patint passa el mateix que ocorre amb la pandèmia: té una corba representativa que cal aplanar. Perquè, si no fem res, tant el CO2 com les temperatures es dispararan i ens duran al col·lapse civilitzatori; i si fem només allò que es va acordar a París -és a dir, uns compromisos insuficients-, el clima acabarà descontrolant-se i els desastres augmentaran irreversiblement. Per tant, només amb reduccions de les emissions de gasos d’efecte hivernacle de l’ordre del 7,6% anual durant aquesta dècada podrem mantenir l’increment de les temperatures globals limitades a uns 1’5ºC, marge de relativa seguretat.
Alguns sectors ja estan canviant en aquest sentit. Per exemple el de l’energia, on les renovables van imposant-se a la carrera. No obstant això, altres com el transport, el turisme o el comerç internacional segueixen fent el mateix que ens ha dut a aquesta situació crítica, mentre els governs no s’atreveixen a corregir-los i a reciclar-los, conduint-los cap a la sostenibilitat. Per això és fonamental informar -i formar- bé a la població en el seu conjunt. Però especialment als jóvens, ja que són ells els qui tenen tota la vida per davant i és el seu futur el que està en joc.
En aquest sentit, hem elaborat el quadern didàctic «Què és això de l’emergència climàtica?», un llibret creat amb l’ànim d’ajudar els estudiants més jóvens a conéixer a fons tant les causes com les conseqüències i les possibles solucions a la crisi climàtica que, inevitablement, canviarà les nostres vides. Potser les canvia a millor, si som capaços d’ecologitzar l’economia; però també per a pitjor, si no ho fem.
Els autors del quadern, qui també signem aquest article, vàrem assumir de forma altruista la proposta que ens van fer Escola Valenciana i l’editorial Reclam de dissenyar un llibret que facilitara la tasca educativa del professorat en aquest àmbit de referència. El treball va quedar llest just ara fa un any i ens disposàvem a publicar-lo el passat març de 2020, poc abans de la 35a Trobada d’Escoles en Valencià. Però va arribar la pandèmia, haguérem de confinar-nos i tot s’aturà. No obstant això, finalment s’ha pogut publicar ara i l’Ajuntament d’Alzira els repartirà als centres educatius d’aquest municipi. En un primer moment, la idea era que el llibret poguera arribara a tots els centres de la comarca, però a hores d’ara ni la Mancomunitat ni cap Agència comarcal ha col·laborat amb el projecte i no serà possible de moment.
El quadern consta de dues parts: la primera, pensada per a l’alumnat dels últims cursos de l’Educació Primària; la segona, per al de l’ESO, els Cicles Formatius i el Batxillerat. El seu contingut està replet de conceptes, esquemes, dades, gràfiques i alguns experiments senzills que ajuden a comprendre millor tot allò que s’explica. Hem intentat que el llibret gaudisca d’un aspecte atractiu per al públic al qual va adreçat, de manera que compta amb informació breu sobre la qual es poden elaborar exercicis, incloent-hi de tant en tant algun aspecte lúdic. Evidentment, el tema és molt complex i, per això, el professorat que desitge ampliar-lo podrà acudir a la bibliografia situada a la darrera part, en la qual podrà trobar recursos didàctics com llibres, vídeos i pàgines web d’interés.
Per últim, un suggeriment: abans de començar a treballar el quadern, recomanem dur a l’alumnat a visitar la millor zona natural de les proximitats d’Alzira. Per exemple, el bosc de la Ribera del Xúquer, al qual es pot accedir simplement passejant des de qualsevol centre educatiu de la localitat. Una vegada allí es poden fer alguns exercicis del quadern o, fins i tot, plantejar a l’alumnat la següent qüestió: com creieu que estarà tot açò a finals d’aquest segle si finalment les temperatures pugen 3 o 4ºC més respecte als nivells preindustrials?
Si bé és cert que calen els coneixements teòrics, per a passar a l’acció no és suficient amb ells, sinó que hem de ser capaços de despertar les emocions i les accions necessàries per a posar solució al problema, el major al qual ens enfrontem hui dia. I són els jóvens qui s’han de sentir interpel·lats especialment, ja que el que està posat en perill és el seu futur.
Només amb el teu suport tindrem viabilitat i independència financera. Amb una aportació de 150€ a la fundació Jordi de Sant Jordi podries recuperar fins al 100% de l’import.
Impulsem Nosaltres La Veu, recuperem Diari La Veu!