Diari La Veu del País Valencià
El VI Festival de Cinema Ciutadà Compromés distingeix sis audiovisuals valencians en l’acte de cloenda

El Teatre Micalet ha acollit aquesta vesprada l’acte de cloenda de la sisena edició del Festival de Cinema Ciutadà Compromés organitzat per ACICOM (Associació Ciutadania i Comunicació) en el qual s’ha lliurat els premis del concurs de relats audiovisuals del festival.

L’acte ha comptat amb la presència de Rosa Pérez Garijo, consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica; Antoni Llorente Ferreres, secretari autonòmic de Participació i Transparència; i Manolo Mata, Síndic del Grup Socialista a les Corts Valencianes.

Les persones que han assistit a l’esdeveniment han gaudit de la projecció dels curtmetratges «Orquestra los Bengala», de David Valero i «On estaves tu?» de Maria Trénor. Aquesta última es tracta d’una pel·lícula que harmonitza l’autenticitat del testimoni real de la realitat universal que és la violència contra les dones amb el poder evocador i la força visual de l’animació. Violències qüotidianes, subtils o brutals, totes terribles i intolerables explicades en diferents idiomes i des de diferents països.

Membres de l’organització del Festival juntament amb les persones guardonades

Quins són els audiovisuals premiats?

El Premi al Millor Documental ha sigut per a «Calç blanca, Negro Carbón» de Toni Canet(Llutxent, 1953- València, 2018). En aquest es conta el paral·lelisme entre la desaparició de l’ofici de caler a Llutxent (la Vall d’Albaida) i el de carboner a Formiche Alt (Terol). Enguany, el Festival de Cinema Ciutadà Compromés ha volgut retre homenatge al seu director amb la projecció d’aquest documental, el qual va ser la seua darrera pel·lícula.

El guardó a Millor Audiovisual en Noves Realitats Socials ha anat al documental «Per molt que bufe el vent», dirigit pel periodista i documentalista David Segarra, també director de Savis de l’horta i La Mola és nostra. Es tracta d’una obra sobre la lluita en defensa de l’horta. És la història del Forn de Barraca, però també la de la resistència de Benimaclet i La Punta, d’Alboraia i de totes les hortes.

Aquesta reflexió pretén ser un crit de futur i dialoga amb els veterans lluitadors de Per l’horta i amb els nous activistes que van ocupar el Forn de Barraca. Però també parla amb els llauradors i veïns que habiten l’horta. I per descomptat, amb els experts que assenyalen la relació entre el Canvi Climàtic, la Sobirania Alimentària i l’horta, així com les noves amenaces: l’ampliació de carreteres, vies fèrries i plans urbanístics.

David Segarra recollint el guardó a guardó a Millor Audiovisual en Noves Realitats Socials per el documental «Per molt que bufe el vent»

El curtmetratge «Orquestra los Bengala», dirigit per l’alacantí David Valero ha sigut guardonat amb el Premi a la Millor Pel·lícula de ficció. Els Bengales són una orquestra formada per quatre amics jubilats que duen més de trenta anys tocant per les festes dels pobles. Un any, però, alguna cosa ha canviat quan el cantant d’aquesta banda comença a oblidar la lletra de les seues cançons. Es tracta d’una tendra història d’amistat que l’Alzheimer farà inoblidable. Ara garatge del so estudis ha dut a terme el doblatge del film, amb Paco Alegre com a director i Dani Torres com a tècnic de so.

Els protagonistes del curt són Alejandro Tous, a qui Pau Ferrer dona la veu valenciana; José Tellez de Cepeda, doblat per Edu Borja; Pepe Naranjo, amb la veu de Paco Alegre; Julián Garcia, amb la de Jose Garcia; i Jose Navarro, la veu del qual és de Berna Llobell. La directora de doblatge del curt ha sigut Susanna B. Mulet, qui s’ha encarregat de la traducció, revisada per Elsa Contell.

El premi a Millor Producció realitzada mitjançant micromecenatge és per a «La mort de Guillem», una pel·lícula dirigida per Carlos Marqués-Marcet i estrenada a À Punt, TV3 i IB3 el passat 2 d’octubre. El film se centra en l’assassinat del jove valencià Guillem Agulló, l’11 d’abril de 1993 a Montanejos (Alt Millars) a mans d’un grup d’ideologia feixista.

El guardó a Millor Producció que tracta la llengua, cultura i patrimoni valencià ha anat per a «Bosch i Morata. Sempre els quatre». ‘Els quatre’ eren la família de Francesc Bosch i Morata, primer Conseller de Cultura en la Segona República. El documental d’investigació pretén rescatar el treball d’aquest Conseller i un dels artífex del moviment autonomista valencià i les primeres manifestacions institucionals i administratives durant la II República, basant-se en la recuperació d’arxius perduts o oblidats que il·luminen la història del nostre poble. Així, aquest documental retracta més de cent anys de la història del poble valencià a través de dos dones i dos homes que van patir en primera persona una guerra injusta i un exili lluny de la seua estimada terra.

Per últim, el Premi Especial del Públic ha sigut per a «Missions (Im)possibles». Es tracta d’un projecte educatiu que té com a objectiu principal impulsar la difusió de la Memòria Democràtica al públic més jove mitjançant fonts directes com instrument fonamental, entre els que es troben represaliats per el franquismes i familiar directes de víctimes de la dictadura. María, Àngel, Teresa i Luís, són els encarregats de que les missions complisquen el seu objectiu: avançar cap a una societat plenament democràtica basada en defendre i respectar els drets humans per a no repetir els errors d’aquella fosca etapa.

Entrega del guardó al Premi Especial del Públic al projecte «Missions (Im)possibles»

Amb aquesta gala de cloenda s’ha donat per finalitzada la sisena edició del Festival de Cinema Ciutadà Compromés que, tot i marcada pels temps de la Covid-19, ha pogut desenvulpar amb èxit i de forma ininterrompuda tot un mes de novembre replet d’actes que envolten l’audiovisual valencià.

Només amb el teu suport tindrem viabilitat i independència financera. Amb una aportació de 150€ a la fundació Jordi de Sant Jordi podries recuperar fins al 100% de l’import.

Impulsem Nosaltres La Veu, recuperem Diari La Veu!

Fes-te agermanada ací

Comparteix

Icona de pantalla completa